499
عليك بكثرة السجود؛ فإنك لن تسجد لله سجدة إلا رفعك الله بها درجة، وحط عنك بها خطيئة
Make frequent prostration to Allah, for every prostration that you make for Allah, He will raise your position a degree and will remit one of your sins
عن أبي عبد الله ويقال أبو عبد الرحمن ثوبان مولى رسول الله صلى الله عليه وسلم رضي الله عنه قال: سمعت رسول لله صلى الله عليه وسلم يقول: «عليك بكثرة السجود؛ فإنك لن تسجد لله سجدة إلا رَفَعَكَ الله بها دَرَجة، وحَطَّ عنك بها خَطِيئة».
Thawbān (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Make frequent prostration to Allah, for every prostration that you make for Allah, He will raise your position a degree and will remit one of your sins."
صحيح - (
رواه مسلم ).
Sahih/Authentic.
[Muslim]
سبب هذا الحديث: أن معدان بن طلحة قال: «أتيت ثوبان فقلت: أخبرني بعمل أعمل به يدخلني الله به الجنة، أو قال: بأحبّ الأعمال إلى الله، فسكت، ثم سأله فسكت، ثم سأله الثالثة فقال: سألت عن ذلك رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فقال: عليك فذكره، وفي آخره: فلقيت أبا الدرداء فسألته فقال لي مثل ما قال ثوبان».
ومعنى قوله صلى الله عليه وسلم: (عليك بكثرة السجود)، يعني: الزم كثرة السجود، (فإنك لن تسجد لله سجدة إلا رفعك الله بها درجة، وحط عنك بها خطيئة)، وهذا كحديث ربيعة بن كعب الأسلمي، أنه قال للنبي صلى الله عليه وسلم: أسألك مرافقتك في الجنة، قال: (فأعني على نفسك بكثرة السجود).
وعن عبادة بن الصامت رضي الله عنه أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (ما من عبد يسجد لله سجدة إلا كتب الله له بها حسنة ومحا عنه بها سيئة ورفع له بها درجة فاستكثروا من السجود).
فالسجود لله تعالى من أفضل الطاعات وأجل القربات؛ لما فيه من غاية التواضع والعبودية لله تعالى، وفيه تمكين أعز أعضاء الإنسان وأعلاها وهو وجهه من التراب الذي يداس ويمتهن.
ثم إن المراد بالسجود هنا ما كان تابعا للصلاة لا السجود المفرد؛ فإنه غير جائز لعدم ما يدل على مشروعيته، والأصل في العبادات التوقيف، إلا ما كان له سبب وهو سجود التلاوة أو سجود الشكر، فقد جاء الشرع بذلك.
ثم بين النبي صلى الله عليه وسلم ماذا يحصل للإنسان من الأجر فيما إذا سجد؛ وهو أنه يحصل له فائدتان عظيمتان:
الفائدة الأولى: أن الله يرفعه بها درجة، يعني منزلة عنده وفي قلوب الناس، وكذلك في عملك الصالح؛ يرفعك الله به درجة.
والفائدة الثانية: يحط عنك بها خطيئة، والإنسان يحصل له الكمال بزوال ما يكره، وحصول ما يحب، فرفع الدرجات مما يحبه الإنسان، والخطايا مما يكره الإنسان، فإذا رفع له درجة وحط عنه بها خطيئة؛ فقد حصل على مطلوبه، ونجا من مرهوبه.
The context of this Hadīth: Ma‘dān ibn Talhah (may Allah have mercy upon him) said: "I went to Thawbān and said: Tell me of an action which if I perform it, Allah will admit me into Paradise" or he said: "Tell me what the most beloved deeds to Allah are." Thawbān was silent, so he asked him again. Thawbān remained silent, so he asked him for the third time and he answered: "I asked the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) about this and he said: 'Make frequent prostration..." (the Hadīth ends with: ' Ma‘dān said: "I later met Abu Ad-Dardā’ and asked him the same question, and he gave me the same answer as Thawbān." "Make frequent prostration" means be keen on frequent prostration. This is similar to the Hadīth reported by Rabī‘ah ibn Ka‘b al-Aslami (may Allah be pleased with him) who said to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him): "I ask seek your companionship in Paradise." So the Prophet responded saying: "Then help me achieve this by making frequent prostration (to Allah)." Also, ‘Ubādah ibn As-Sāmit (may Allah be pleased with him) said that he heard the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) saying: "No one prostrates to Allah but Allah will record one good reward for him, and will erase thereby one bad deed, and raise him in status one degree, so make frequent prostration." Prostration to Allah is one of the best acts of obedience, and one of the most sublime ways to get closer to Allah because of the ultimate humility and servitude to Allah that it represents. Prostration involves placing the highest and noblest part of one's body, which is his face, on the dusty ground which people tread on and treat with disrespect. It is noteworthy to mention that prostration here means: prostration within the prayer, not prostration per se. Prostration alone is not permissible because it was not legislated in the Qur'an or Sunnah. The fundamental principle regarding acts of worship is that they are impermissible to perform except if there is proof (from the Qur'an or Sunnah) that they are legislated. Hence, prostration outside prayer is impermissible except for a legislated reason such as the prostration of recitation required when reading certain verses in the Qur'an or the prostration of thankfulness to Allah. These two types of prostration have evidence in Islamic Shariah. Then the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) clarified the extent of reward that the person receives when he prostrates. He attains two great rewards: 1. Allah raises his status one rank, meaning that he will be raised in the sight of Allah, as well as in the hearts of people and in his record of good deeds. 2. Allah erases one sin from his record of bad deeds. A person reaches perfection by removing what he dislikes and achieving what he likes. The raising of one's status is what man likes, and sins are among what he dislikes. If his status is raised by one rank and one sin is erased from his record, then he, indeed, has received what he loves and was saved from what he fears.
أن النوافل والطاعات مما يذهب السيئات.
على المسلم أن يحرص على الصلاة أداءً وتطوعًا.
العالم الرباني يربي أصحابه، ويحرص عليهم ، ويوصيهم بما يصلحهم في دنياهم وأخراهم.
الحث على كثرة السجود والترغيب فيه، والمراد به السجود في الصلاة.
أن السجود أفضل من القيام.
فضل السجود وأنه من أسباب محو الذنوب.
Details...
|