Hadeeth

Back to Index...

476 حُجِبت النار بالشهوات، وحُجبت الجنة بالمَكَاره
Hellfire is surrounded by lusts, and Paradise is surrounded by adversities

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «حُجِبت النار بالشهوات، وحُجبت الجنة بالمَكَاره»متفق عليه وهذا لفظ البخاري. وفي رواية لهما: «حُفَّت» بدل «حُجِبت».

Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Hellfire is surrounded by lusts, and Paradise is surrounded by adversities."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

معنى الحديث: أن الطريق الموصلة إلى الجنة محفوف بأمور يكرهها الإنسان؛ لأن الأصل في النفس أنها تميل إلى الراحة. وهكذا النار لا يدخلها إلا إذا هتك ما بينه وبينها بارتكاب المحرمات والبعد عن الطاعات، فمن هتك الحجاب وصل إلى المحجوب، فهتك حجاب الجنة باقتحام المكاره وهتك حجاب النار بارتكاب الشهوات، فأما المكاره فيدخل فيها الاجتهاد في العبادات والمواظبة عليها والصبر على مشاقها وكظم الغيظ والعفو والحلم والصدقة والإحسان إلى المسيء والصبر عن الشهوات ونحو ذلك. فالنفس قد تكره المواظبة على الصلاة؛ لأجل ما فيها من بذل الجهد وقطع ما تهواه النفس من أمور الدنيا، قد تكره الجهاد قد تكره الصدقة بالمال؛ لأن النفس مجبولة على حب المال، وغير ذلك من الطاعات، فإذا كسر الإنسان شهوته وخالف ما تهواه نفسه، بامتثال الأوامر واجتناب النواهي، كان ذلك: سببًا لدخول الجنة والبعد عن النار. وأما الشهوات التي النار محفوفة بها فالظاهر أنها الشهوات المحرمة كالخمر والزنا والنظر إلى الأجنبية والغيبة واستعمال الملاهي ونحو ذلك، وأما الشهوات المباحة فلا تدخل في هذه لكن يكره الإكثار منها مخافة أن يجر إلى المحرمة أو يقسي القلب أو يشغل عن الطاعات أو يحوج إلى الاعتناء بتحصيل الدنيا.
Hadīth explanation: The path to Paradise is surrounded by things disliked by human, because the human soul is naturally inclined towards comfort and ease. Likewise is Hellfire; no one will enter it except those who tear the screen between them and the Fire; by committing sins and distancing themselves from the obedience to Allah. Whoever tears the screen reaches what is behind it. The screen of Paradise is torn by venturing into difficulties; while the screen of the Hellfire is torn by satisfying lusts and desires. Difficulties include striving to perform acts of worship regularly and patiently bearing any hardship that they involve. Difficulties also include suppressing anger, pardoning and forgiving others, forbearance, giving charity, doing good to those who do bad to you, restraining the self from following lusts, and so on. The self may dislike praying regularly because of what it involves of exerting effort and interrupting worldly affairs that the self indulges in. Similarly, it may dislike Jihad; it may dislike spending in charity because it is naturally disposed to love money. If the person controlled his lusts and went against what his soul desires; by obeying Allah and avoiding what He prohibited, this would draw him closer to Paradise and farther away from the Hellfire. Apparently, the lusts that surround the Hellfire are the prohibited lusts, such as drinking alcohol, adultery and fornication, gazing at non-related women, backbiting, using musical instruments, and the like. As for the permissible desires, they do not fall under the category of this Hadīth. However, indulging in them is disliked lest it would lead to committing a prohibited act or lest it hardens the heart or distracts it from worship and doing good deeds, or lures it into concern for acquiring the pleasures of this world.

سبب الوقوع في الشهوات هو تزيين الشيطان المنكر والقبيح، حتى تراه النفس حسنا فتميل إليه. قد تكره النفس الشيء مع ما فيه من الخير الكثير، قال تعالى: (كتب عليكم القتال وهو كره لكم وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون). لا بد من مجاهدة هوى النفس وفطامها عن شهواتها، ومألوفاتها. الجنة والنار موجودتان مخلوقتان.
When a person indulges in vain desires, this is because Satan adorns wrong and reprehensible things in his eyes. As a result, he sees them good and feels a tendency towards them. One may dislike something even though it abounds goodness. Allah Almighty sa

Details...