Hadeeth

Back to Index...

47 مَنْ قَاتَلَ لِتَكُونَ كَلِمَةُ الله هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِي سَبِيلِ الله
Whoever fights so that the word of Allah be supreme is indeed fighting in the cause of Allah.

عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه قال: «سُئِلَ رَسُولُ الله صلى الله عليه وسلم عَنْ الرَّجُلِ: يُقَاتِلُ شَجَاعَةً، وَيُقَاتِلُ حَمِيَّةً، وَيُقَاتِلُ رِيَاءً، أَيُّ ذَلِكَ فِي سَبِيلِ الله؟ فَقَالَ رَسُولُ الله صلى الله عليه وسلم : مَنْ قَاتَلَ لِتَكُونَ كَلِمَةُ الله هِيَ الْعُلْيَا، فَهُوَ فِي سَبِيلِ الله».

Abu Mūsa al-Ash‘ari (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) was asked about a man who fights out of valor, a man who fights out of chauvinism, and a man who fights out of ostentation, which one fights in the cause of Allah? He replied: "Whoever fights so that the word of Allah be supreme is indeed fighting in the cause of Allah."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

سأل رجل النبي صلى الله عليه وسلم عن الرجل يقاتل اًعداء الدين، ولكن الحامل له على القتال هو إظهار الشجاعة والإقدام أمام الناس. وعن الرجل يقاتل حمية لقومه، أو لوطنه. ويقاتل الثالث رياءً أمام أنظار الناس أنه من المجاهدين في سبيل الله المستحقين للثناء والتعظيم. فمن المقاتل في سبيل الله من هؤلاء الثلاثة؟ فأجاب صلى الله عليه وسلم- بأوجز عبارة وأجمع معنى، وهي: أن من قاتل لتكون كلمة الله هي العليا، فهو الذي في سبيل الله، وما عدا هذا، فليس في سبيل الله، لأنه قاتل لغرض آخر. والأعمال مترتبة على النيات، في صلاحها وفسادها، وهذا عام في جميع الأعمال فالأثر فيها للنية، صلاحاً وفسادا، وأدلة هذا المعنى كثيرة.
A man asked the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) about a man who fights the enemies of Islam, but the motive to fight is to appear brave and bold in front of people; and about a man who fights fanatically for his people or his country; and a third one who fights to show off as one who fights in the cause of Allah and who deserves praise and reverence. So, who of these three is the real fighter in the cause of Allah? He (may Allah's peace and blessings be upon him) replied with the most concise phrase implying the most comprehensive meaning: "Whoever fights so that the word of Allah be supreme is indeed fighting in the cause of Allah." Other than this is not in the cause of Allah because he fights for another purpose. Deeds depend on intentions for their validity and invalidity, which is a general criteria for all deeds because what counts for deeds to be accepted or not is the intention, and the proofs of this meaning are numerous.

الأصل في صلاح الأعمال وفسادها، النية. من قاتل الكفار لقصد الرياء، أو الحمية، أو لإظهار الشجاعة، أو لغير ذلك من مقاصد دنيوية، فليس في سبيل الله -تعالى-. أن الذي قتاله في سبيل الله، هو من قاتل لإعلاء كلمة الله -تعالى-. إذا انضم إلى قصد إعلاء كلمة الله قصد المغنم في المرتبة الثانية، فإنه لا يضر نيته، مادام قَصْد المغنم قد جاء ضمن النية الصالحة الأولى، وهذا جار في جميع أعمال القرب والعبادات. مدافعة الأعداء عن الأوطان والحرمات، من القتال في سبيل الله، ومن قتل فيه، فهو شهيد، كما قال -صلى الله عليه وسلم-: "من قُتِلَ دون ماله فهو شهيد.. الخ". الحديث دال على وجوب الإِخلاص في الجهاد.

Details...