452
إن العَبْد إذا نَصَح لسيِّده، وأحسن عِبَادة الله، فله أجْرُه مَرَّتَين
If a slave serves his master sincerely and worships Allah properly, he will have a double reward
عن ابن عمر رضي الله عنهما : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «إن العَبْد إذا نَصَح لسيِّده، وأحسن عِبَادة الله، فله أجْرُه مَرَّتَين».
عن أبي موسى الأشعري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «المَمْلُوك الذي يُحْسِنُ عِبَادَةَ رَبِّهِ، وَيُؤَدِّي إلى سَيِّدِهِ الذي له عليه من الحَق، والنَّصيحة، والطَّاعة، له أجْرَان».
Ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: 'If a slave serves his master sincerely and worships Allah properly, he will have a double reward.'" Abu Mūsa al-Ash‘ari (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "A slave who worships his Lord properly and discharges his duties towards his master, and is sincere and obedient to him will get a double reward."
صحيح - (
حديث ابن عمر -رضي الله عنهما-: متفق عليه.
حديث أبي موسى -رضي الله عنه-: متفق عليه. واللفظ للبخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim with its two versions]
إذا قام العبد بما وجب عليه لسيده من خدمته وطاعته بالمعروف وبذل النصيحة له وقام بحق الله تعالى من أداء ما افترضه الله عليه واجتنب ما نهاه عنه، كان له الأجر مرتين يوم القيامة؛ لأنه مُكَلَّف بأمرين:
الأول: حق السيد، فإذا قام بحق سيده كان له أجر.
والثاني: أجر طاعة ربِّه، فإذا أطاع العبد ربَّه كان له أجر.
If a slave carries out his duties towards his master, serving and obeying him in what is good and being sincere to him, and performs the obligations and shuns the prohibitions laid down by Allah, the Almighty, he shall have a double reward on the Day of Judgment. This is because he is under two obligations:
1. To fulfill the rights of his master, and if he does so, he will get a reward.
2. To obey his Lord, and if he does so, he will get a reward.
فضل المملوك الذي يؤدي حق الله وحق مَوَاليه.
نصيحة العَبد لسيده تشمل أداء حقه في الخدمة، والطاعة وحفظ المال؛ لأن العبد رَاعٍ في مال سيده، وهو مسؤول عن رعيته.
من اتصف بذلك، فله أجره مرتين.
مواساة الضعفاء كالعبيد ومن في معناهم، وتطييب خاطرهم وحثهم على الصبر على ما امتحنوا به، وأن يحتسبوا ذلك عند ربهم.
Details...
|