Hadeeth

Back to Index...

451 أَمْسِكْ عليك لِسَانَكَ، وَلْيَسَعْكَ بَيتُك، وابْكِ على خَطِيئَتِكَ
Hold back your tongue, abide in your house, and weep over your sin

عن عُقْبَة بن عامر رضي الله عنه قال: قلت: يا رسول الله ما النَّجَاة؟ قال: «أَمْسِكْ عليك لِسَانَكَ، وَلْيَسَعْكَ بَيتُك، وابْكِ على خَطِيئَتِكَ».

‘Uqbah ibn ‘Āmir (may Allah be pleased with him) reported: I asked: "O Messenger of Allah, how can one attain salvation?" He replied: "Hold back your tongue, abide in your house, and weep over your sin."

صحيح - ( رواه الترمذي وأحمد ). Sahih/Authentic. [At-Tirmidhi]

في هذا الحديث: سأل عُقْبة بن عامر رضي الله عنه النبي صلى الله عليه وسلم عمَّا ينجيه في الآخرة، وهذه غاية كل مسلم حَريص على آخرته. فقال له صلى الله عليه وسلم : "أَمْسِكْ عليك لِسَانَكَ" أرشده النبي صلى الله عليه وسلم أن يُمسك عليه لسَانه؛ وذلك لعظم خطره وكثرة ضرره، فيتعين على المسلم أن يُمْسِك عليه لسانه، ويؤثر الصَّمْتَ على الكلام إلا فيما ينفعه في الآخرة. "وَلْيَسَعْكَ بَيتُك" أي يلزم الإنسان بيته، ولا يخرج منه إلا لضرورة، ولا يَضَّجر من الجلوس فيه، بل يجعله من باب الغنيمة، فإنه سبب الخلاص من الشر والفتنة. "وابْكِ على خَطِيئَتِكَ" أي: ابك إن تَقْدر، وإلا فَتَبَاك نادما على معصيتك، وتب إلى الله تعالى مما قد حصل منك، فإن الله تعالى يقبل التوبة عن عباده ويعفو عن السيئات.
In this Hadīth, ‘Uqbah ibn ‘Āmir (may Allah be pleased with him) asked the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) about what guarantees his salvation on the Day of Judgment, which is the ultimate goal of every Muslim who cares about his Hereafter. In response, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) instructed him to control his tongue. This is because the tongue can be very dangerous and can cause a lot of harm. Therefore, it is important for a Muslim to control his tongue, and to prefer silence over speaking, except in things which benefit him with regard to the Hereafter. “Abide in your house”, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) then ordered him to stay at his house, and not to leave it except for a necessity. One should not be bored with staying at home, instead he should regard this as an advantage since it is a means for escaping evil and the trials of this world. "Weep over your sin", he then ordered ‘Uqbah to cry over his sins, if he is able to, otherwise, you should try your best to shed tears over the misdeeds that you did, and repent to Allah of the evils that you committed. Indeed, Allah accepts the repentance of His slaves and pardons misdeeds.

حرص الصحابة -رضي الله عنهم- على معرفة سبيل النَّجَاة، وتعلم الخير؛ فهذا الصحابي يسأل عن النَّجَاة لبلوغها. الحث على حفظ اللسان وانشغال الإنسان بنفسه إذا عجز عن نفع غيره، أو خاف الضرر على دِينه ونفسه إذا خالطه الناس. هذا الحديث من جوامع الكلِم التي أوتيها النبي -صلى الله عليه وسلم-؛ فقد جمع للسائل أسباب نَجَاته في ثلاث كلِمات.

Details...