403
لا يقبل الله صلاة أحدكم إذا أحدث حتى يتوضأ
Allah does not accept the prayer of anyone of you who is in the state of Hadath (minor ritual impurity), until he performs ablution
عن أبي هريرة رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : "لاَ يَقْبَل الله صلاَة أَحَدِكُم إِذا أَحْدَث حَتَّى يَتوضَّأ".
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Allah does not accept the prayer of anyone of you who is in the state of Hadath (minor ritual impurity), until he performs ablution."
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
الشارع الحكيم أرشد من أراد الصلاة، أن لا يدخل فيها إلا على حال حسنة وهيئة جميلة، لأنها الصلة الوثيقة بين الرب وعبده، وهي الطريق إلى مناجاته، لذا أمره بالوضوء والطهارة فيها، وأخبره أن الصلاة مردودة غير مقبولة بغير طهارة.
The wise legislator ordered that anyone who wants to pray must only pray when they are in a good and a beautiful state, because prayer is the firmly established connection between the Lord and His servant. It is the servant's channel to have a confidential talk with Allah. So Muslims are ordered to perform ablution and be free from impurities during prayer, and informed that without purification, the prayer is rejected and not accepted.
تعظيم شأن الصلاة، حيث أن الله لا يقبلها إلا مع طهارة.
صلاة المحدث لا تقبل حتى يتطهر من الحدثين الأكبر والأصغر.
الحدث ناقض للوضوء ومبطل للصلاة، إن كان فيها.
المراد بعدم القبول هنا: عدم صحة الصلاة وعدم إجزائها.
يفيد الحديث أن الصلاة منها مقبول، ومنها مردود، فما كان على وفق الشرع فهو مقبول، وما لم يكن على وفق الشرع فهو مردود، وهكذا سائر العبادات؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم: " من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد".
صلاة المحدث حرام حتى يتوضأ؛ لأن الله لا يقبلها، والتقرب إلى الله بما لا يقبله محاداة له، ونوع من الاستهزاء.
الإنسان إذا توضأ لصلاة، ثم دخل عليه وقت صلاة أخرى، وهو على طهارته لم يجب عليه الوضوء مرة ثانية.
الصلاة فرضها ونفلها حتى صلاة الجنازة لا تقبل إذا صلاها المحدث ولو كان ناسيًا حتى يتوضأ، وكذلك الجنب إذا صلى قبل أن يغتسل، وعلى الناسي الإعادة.
Prayer occupies high status, as Allah does not accept it without purification.
Prayer in a state of impurity, minor or major, is not accepted.
Hadath (state of ritual impurity) breaks ablution and invalidates prayer if it happens during its performance.
N
Details...
|