Hadeeth

Back to Index...

385 يا رسول الله، ما شأن الناس حَلُّوا من العمرة ولم تَحِلَّ أنت من عمرتك؟ فقال: إني لبدت رأسي، وقلدت هديي، فلا أَحِلُّ حتى أنحر
O Messenger of Allah, how come the people have ended their state of Ihrām for ‘Umrah while you have not? he said: I have applied to my hair that which would make it matted and marked my sacrificial animal, and I will not end my Ihrām until I slaughter

عن حَفْصَة زَوْج النَّبِي رضي الله عنها قالت: «يَا رَسُولَ اللَّه، مَا شَأن النَّاس حَلُّوا مِنَ العُمرَة، وَلَم تَحِلَّ أنت مِنْ عُمْرَتِكَ؟ فَقَال: إنِّي لَبَّدْتُ رَأْسِي، وَقَلَّدتُ هَدْيِي، فَلا أَحِلُّ حَتَّى أَنْحَرَ».

Hafsah, one of the Prophet's wives, reported that she said: "O Messenger of Allah, how come the people have ended their state of Ihrām for ‘Umrah while you have not?" He said: "I have applied to my hair that which would make it matted and marked my sacrificial animal, and I will not end my Ihrām until I slaughter."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

أحرم النبي صلى الله عليه وسلم في حجة الوداع بالعمرة والحج، وساق الهدي ولبد رأسه بما يمسكه عن الانتشار؛ لأن إحرامه سيطول، وأحرم بعض أصحابه كإحرامه، وبعضهم أحرم بالعمرة متمتعًا بها إلى الحج، وأكثرهم لم يسق الهدي، وبعضهم ساقه، فلما وصلوا إلى مكة وطافوا وسعوا أمر من لم يسق الهدي من المفردين والقارنين أن يفسخوا حجهم ويجعلوها عمرة ويتحللوا، أما هو صلى الله عليه وسلم ومن ساق الهدي منهم فبقوا على إحرامهم ولم يحلوا، فسألته زوجه حفصة رضي الله عنها لماذا حل الناس ولم تحل؟ قال: لأني لبدت رأسي، وقلدت هديي وسقته، وهذا مانع لي من التحلل حتى يبلغ الهدي محله، وهو يوم انقضاء الحج يوم النحر.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) entered the state of Ihrām in the Farewell Pilgrimage for both ‘Umrah and Hajj. He led his sacrificial animal and applied something to his hair that would hold it back from spreading because the period of his Ihrām would be long. Some of his Companions did the same, while some made Ihrām for ‘Umrah (in the months of Hajj) intending to perform Hajj thereafter, and most of them did not lead their sacrificial animals with them, while some of them did. When they arrived at Makkah and made Tawāf and Sa‘i, he ordered those who had not led their sacrificial animals from among those who were performing Hajj only or comibning Hajj and ‘Umrah without a break in between to cancel their Hajj and make it an ‘Umrah only and end their Ihrām. As for him and those who led their sacrificial animals, they remained in the state of Ihrām. Thereupon, his wife Hafsah asked him why people had ended their Ihrām while he had not. He replied: "Because I have applied to my hair that which would make it matted and marked my sacrificial animal and drove it, and this prevents me from ending my Ihrām until the sacrificial animal reaches its place, which is the day that ends Hajj, the Day of Slaughter."

حرص الصحابة -رضي الله عنهم- على العلم. إذا لم يسق القارن والمفرد الهدي، فيشرع له فسخ حجه إلى عمرة، ويحل منها، ثم يحرم بالحج في وقته ويكون متمتعًا. أكثر الصحابة الذين حجوا مع النبي -صلى الله عليه وسلم- تحللوا بعمرة. كون النبي -صلى الله عليه وسلم- حج قارنًا. مشروعية تلبيد المحرم رأسه إذا كان سيطول زمن إحرامه؛ لئلا تتراكم فيه الأوساخ فيتأذى بذلك. مشروعية سوق الهدي من الأماكن البعيدة، وأنه سنة النبي -صلى الله عليه وسلم-. مشروعية تقليد الهدي، وذلك بأن يوضع في رقابها قلائد من الأشياء التي لم يجر عادة بتقليدها بها، والحكمة في ذلك إعلامها؛ لتحترم فلا يتعرض لها. سوق الهدي من الحل يمنع المحرم من التحلل حتى ينحر هديه يوم النحر.

Details...