Hadeeth

Back to Index...

38 أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم نَهَى عَنْ النَّذْرِ، وَقَالَ: إنَّ النَّذْرَ لا يَأْتِي بِخَيْرٍ، وَإِنَّمَا يُسْتَخْرَجُ بِهِ مِنْ الْبَخِيلِ
He forbade vowing, and said: "Indeed, a vow does not bring any good; rather it is only a means to extract something from the miser."

عن ابن عمر رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم «أنه نهى عن النذر، وقال: إنّ النَّذْرَ لا يأتي بخير، وإنما يُسْتَخْرَجُ به من البخيل».

Ibn ‘Umar (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) forbade vowing and said: "Indeed, a vow does not bring any good; rather it is only a means to extract something from the miser.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن النذر، وعلل نهيه بأنه لا يأتي بخير؛ وذلك لما يترتب عليه من إيجاب الإنسان على نفسه شيئًا هو في سعة منه، فيخشى أن يقصر في أدائه، فيتعرض للإثم، ولما فيه من إرادة المعاوضة مع الله تعالى في التزام العبادة معلقة على حصول المطلوب، أو زوال المكروه. وربما ظن -والعياذ بالله- أن الله تعالى أجاب طلبه؛ ليقوم بعبادته. لهذه الأسباب وغيرها، نهى عنه النبي صلى الله عليه وسلم ؛ إيثارا للسلامة، وطمعا في جود الله تعالى بلا مقابل ولا شرط، وإنما بالرجاء والدعاء. وليس في النذر فائدة، إلا أنه يستخرج به من البخيل، الذي لا يقوم إلا بما وجب عليه فعله وتحتم عليه أداؤه، فيأتي به مكرها، متثاقلا، فارغا من أساس العمل، وهي النية الصالحة، والرغبة فيما عند الله تعالى .
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) forbade vowing. He justified this prohibition by saying that a vow is not inherently useful, because one vows to do something that is not obligatory for him. So, it is feared that one may not fulfill his vow, and thus incur a sin. Also, by vowing, one makes an exchange with Allah, the Almighty, to worship Him in exchange for getting some benefit or getting rid of some evil. Worse than that, one may think that Allah, the Almighty, has answered his request to make him worship Him. For these and other reasons, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) forbade vowing to stay clear of these motives, and to seek Allah's generosity in return for nothing, but through hope and supplication. Finally, there is no benefit in vowing except that it makes a miserly person, who fulfills nothing but what is obligatory for him, and fulfills this vow while feeling compelled and lazy and lacking the essence of deeds, which is the righteous intention and seeking what is with Allah, the Almighty.

لا يشرع النذر للمسلم للحديث، لكن إذا نذر طاعة وجب عليه الوفاء بالنذر؛ لقول النبي -صلى الله عليه وسلم-: «من نذر أن يطيع الله فليطعه، ومن نذر أن يعصيه فلا يعصه» متفق عليه. العلة في النهي (أنه لا يأتي بخير)؛ لأنه لا يرد من قضاء الله شيئا؛ ولئلا يظن الناذر أن حصول طلبه كان بسبب النذر، والله -تعالى- غني عن ذلك. وجوب الوفاء بالنذر إلم يكن معصية. أن ما يبتدئه المكلف من وجوه البر أفضل مما يلتزمه بالنذر. الحث على الإخلاص في أعمال الخير. ذم البخل، وتحذير المسلم منه.

Details...