Hadeeth

Back to Index...

378 ما من نبي بعثه الله في أمة قبلي إلا كان له من أمته حواريون وأصحاب يأخذون بسنته ويقتدون بأمره، ثم إنها تخلف من بعدهم خلوف يقولون ما لا يفعلون، ويفعلون ما لا يؤمرون
No prophet had been sent before me by Allah to his people but he had, among his people, disciples and companions, who followed his ways and obeyed his command. Then, there came after them successors who claimed what they did not practice and practiced what they were not commanded to do

عن ابن مسعود رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «ما من نبي بعثه الله في أُمَّةٍ قبلي إلا كان له من أُمَّتِهِ حَوَارِيُّونَ وأَصْحَابٌ يأخذون بسُنته ويَقْتَدُونَ بأَمره، ثم إنها تَخْلُفُ من بعدهم خُلُوفٌ يقولون ما لا يفعلون، ويفعلون ما لا يُؤْمَرُونَ، فمن جَاهَدَهُمْ بيده فهو مؤمن، ومن جَاهَدَهُمْ بقلبه فهو مؤمن، ومن جَاهَدَهُمْ بلسانه فهو مؤمن، وليس وَرَاءَ ذلك من الإيمان حَبّةُ خَرْدَلٍ».

Ibn Mas‘ūd (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "No prophet had been sent before me by Allah to his people but he had, among his people, disciples and companions, who followed his ways and obeyed his command. Then, there came after them successors who claimed what they did not practice and practiced what they were not commanded to do. Whoever strives against them with his hand is a believer; whoever strives against them with his heart is a believer; and whoever strives against them with his tongue is a believer. Beyond that there is no mustard seed's weight of faith."

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

ما من نبي بعثه الله تعالى في أمة قبل النبي صلى الله عليه وسلم إلا كان له من أمته خلصاء وأصفياء يصلحون للخلافة بعده، وأصحاب يأخذون بطريقه وشريعته، ويتأسون بأمره، ثم إنها تحدث من بعدهم خُلُوف يتشبعون بما لم يعطوا أي يظهرون أنهم بصفة من الصفات الحميدة وليسوا كذلك، ويفعلون خلاف المأمور به من المنكرات التي لم يأت بها الشرع، فمن جاهدهم بيده؛ إذا توقف إزالة المنكر عليه ولم يترتب عليه مفسدة أقوى منه فهو كامل الإيمان، ومن جاهدهم بلسانه بأن أنكر به واستعان بمن يدفعه فهو مؤمن، ومن جاهدهم بقلبه، واستعان على إزالته بالله سبحانه فهو مؤمن، وليس وراء كراهة المنكر بالقلب من الإيمان شيء.
Allah, the Almighty, did not send a prophet before Prophet Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) except that he had among his community close and devoted friends, who were fit to succeed him, and companions who adhered to his ways and laws and followed his example. Then, they were succeeded by other people who appeared to be good but they actually were not, and they acted contrary to what they were commanded, engaging in wrongdoings and prohibitions. If one strives against such people with his hand, in case his action is required for removing this evil and will not lead to a greater one, he will be a true believer. If ones strives against them with his tongue, expressing disapproval of the wrong act and seeking help from those able to remove it, he will be a believer. If one strives against them with his heart and supplicates Allah, the Almighty, to remove that evil, he will be a believer. But beyond the hatred of evil within the heart, there is no faith.

الحث على مجاهدة المخالفين للشرع بأقوالهم وأفعالهم. عدم إنكار القلب للمنكر دليل على ذهاب الإيمان منه، قال ابن مسعود -رضي الله عنه-: هلك من لم يعرف بقلبه المعروف والمنكر. إن الله سبحانه وتعالى ييسر للأنبياء من يحمل رسالتهم من بعدهم. من أراد النجاة من الأمة؛ فعليه باتباع منهج الأنبياء؛ لأن كل طريق سوى طريقهم هلاك وغواية، وخلاصة طريق الأنبياء في سبيل الله الذي وضَّحه محمد -صلى الله عليه وسلم- وبيَّن معالمه. خير الناس بعد الأنبياء هم أصحابهم، ثم الذين يلونهم، ثم الذين يلونهم. كلما بعُد العهد من النبي -صلى الله عليه وسلم- وأصحابه -رضي الله عنهم- ترك الناس السنن واتبعوا الأهواء وأحدثوا البدع. تفاوت مراتب الإيمان.

Details...