Hadeeth

Back to Index...

358 ما بال الحائض تقضي الصوم، ولا تقضي الصلاة؟ فقالت: أحرورية أنت؟ فقلت: لست بحرورية، ولكني أسأل، فقالت: كان يصيبنا ذلك، فنؤمر بقضاء الصوم، ولا نؤمر بقضاء الصلاة
Why does the menstruating woman make up for her missed fasts but does not make up for the missed prayers? She said: Are you a Harūriyyah? I said: I am not a Harūriyyah, but I am just asking. She said: That would happen to us, so we were ordered to make up for the fasts but were not ordered to make up for the prayers.

عن مُعاذة قالتْ: سألتُ عائشةَ رضي الله عنها فقلتُ: «مَا بَال الحَائِضِ تَقضِي الصَّوم، ولا تَقضِي الصَّلاة؟ فقالت: أَحَرُورِيةٌ أنت؟، فقلت: لَستُ بِحَرُورِيَّةٍ، ولَكنِّي أسأل، فقالت: كان يُصِيبُنَا ذلك، فَنُؤمَر بِقَضَاء الصَّوم، ولا نُؤْمَر بِقَضَاء الصَّلاَة».

Mu‘ādhah reported: 'I asked ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her): "Why does the menstruating woman make up for her missed fasts but does not make up for the missed prayers?" She said: "Are you a Harūriyyah?" I said: "I am not a Harūriyyah, but I am just asking." She said: "That would happen to us, so we were ordered to make up for the fasts but were not ordered to make up for the prayers."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

سألت معاذة عائشة رضي الله عنها عن السبب الذي من أجله جعل الشارع الحائضَ تقضى أيام حيضها التي أفطرتها، ولا تقضى صلواتها زمن الحيض، مع اشتراك العبادتين في الفرضية، بل إن الصلاة أعظم من الصيام، كان عدم التفريق بينهما في القضاء، هو مذهب الخوارج المبنى على الشدة والحرج، فقالت لها عائشة: أحرورية أنت تعتقدين مثل ما يعتقدون، وتُشَدِّدِين كما يُشَدِّدُون؟ فقالت: لست حرورية، ولكنى أسأل سؤال متعلم مسترشد، فقالت عائشة: كان الحيض يصيبنا زمن النبي صلى الله عليه وسلم ، وكنا نترك الصيام والصلاة زمنه، فيأمرنا صلى الله عليه وسلم بقضاء الصوم ولا يأمرنا بقضاء الصلاة، ولو كان القضاء واجبًا؛ لأمر به ولم يسكت عنه، فكأنها تقول: كفى بامتثال أوامر الشارع والوقوف عند حدوده حكمةً ورشدًا.
Mu‘ādhah asked ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) why women make up for the fasts which they miss during their menstruation but do not make up for the prayers, although both fasting and praying are mandatory, and prayer is even greater than fasting. The deviant sect of Kharijites (also called Harūriyyah) were known for their strict approach to this question, and thus did not discriminate between the two acts of worship (i.e. they held that both prayer and fasting must be made up). Therefore, ‘Ā’ishah asked Mu‘ādhah if she were such a hardliner. She replied that she was not, but only asked to learn and seek guidance. So ‘Ā’ishah said that when women had their menstrual cycle during the life of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) they would stop praying and fasting during menstruation, and he would command them to make up for the fasts they missed but did not command them to make up for the missed prayers. Had making up for prayers been obligatory, he would have commanded it and not remain silent about it. It is as if ‘Ā’ishah is telling her: It is sufficient as wisdom and guidance to comply with the commands of Allah and His Messenger and abide by the limits they set.

حرص السلف على البحث في العلم، وتلمس حكمة التشريع. الإنكار على كل من سأل سؤال تعنُّت ومجادلة. تبيين المعلم لمن طلبه للتعلم والاسترشاد. الإجابة بالنص أولى؛ لأن عائشة لم تتعرض للمعنى الذي سألت عنه السائلة؛ وذلك لأن الإجابة بالنص أقطع للمعارضة. الاكتفاء بذكر الدليل الشرعي عن ذكر الحكمة؛ لأن المؤمن يقتنع به حيث إن الشرع متضمن للحكمة بكل حال. الحائض تقضى الصيام ولا تقضي الصلاة؛ لأن الصلاة تتكرر كل يوم خمس مرات؛ فهي عبادة مستمرة ويحصل من إعادتها وقضائها مشقة أيضا. تقرير النبي -صلى الله عليه وسلم- أمته على شيء من السنة. كون الحائض لا تقضي الصلاة لأجل المشقة، من الأدلة التي تقرر القاعدة الإسلامية العامة، وهي: (المشقة تجلب التيسير). أن ترك الأمر بالشيء مع وجود مقتضيه دليل على عدم وجوبه.

Details...