Hadeeth

Back to Index...

356 وجوب الثقة بالله تعالى وبيان عناية الله بأنبيائه وأوليائه
The duty of having trust in Allah and Allah's care about His prophets and allies

عن أبي بكر الصديق رضي الله عنه قال: نَظَرت إِلى أقدام المشركين ونحن في الغار وهم على رؤُوسِنا، فقلت: يا رسول الله، لَو أنَّ أحَدَهم نظر تحت قدَمَيه لأَبصَرَنا، فقال: «مَا ظَنُّكَ يَا أَبَا بَكرٍ بِاثنَينِ الله ثَالِثُهُمَا».

Abu Bakr As-Siddīq (may Allah be pleased with him) said: "When we were in the cave, I saw the feet of the polytheists as I raised my head and I said: 'O Messenger of Allah, if one of them looked below his feet, he would see us.' He said: 'O Abu Bakr, what do you think of two persons the third of whom is Allah?'"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

هذه القصة كانت حينما هاجر النبي صلى الله عليه وسلم من مكة إلى المدينة، وذلك أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما جهر بالدعوة، ودعا الناس، وتبعوه، وخافه المشركون، وقاموا ضد دعوته، وضايقوه، وآذوه بالقول وبالفعل، فأذن الله له بالهجرة من مكة إلى المدينة ولم يصحبه إلا أبو بكر رضي الله عنه ، والدليل الرجل الذي يدلهم على الطريق، والخادم، فهاجر بأمر الله، وصحبه أبو بكر رضي الله عنه ، ولما سمع المشركون بخروجه من مكة، جعلوا لمن جاء به مائتي بعير، ولمن جاء بأبي بكر مائة بعير، وصار الناس يطلبون الرجلين في الجبال، وفي الأودية وفي المغارات، وفي كل مكان، حتى وقفوا على الغار الذي فيه النبي صلى الله عليه وسلم وأبو بكر، وهو غار ثور الذي اختفيا فيه ثلاث ليال، حتى يخفَّ عنهما الطلب، فقال أبو بكر رضي الله عنه : يا رسول الله لو نظر أحدهم إلى قدميه لأبصرنا؛ لأننا في الغار تحته، فقال: "ما ظنك باثنين الله ثالثهما"، وفي كتاب الله أنه قال: (لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا)، فيكون قال الأمرين كليهما، أي: قال: "ما ظنك باثنين الله ثالثهما"، وقال "لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا" . فقوله: "ما ظنك باثنين الله ثالثهما" يعني: هل أحد يقدر عليهما بأذية أو غير ذلك؟ والجواب: لا أحد يقدر؛ لأنه لا مانع لما أعطى الله ولا معطي لما مَنَع، ولا مُذِّل لمن أعز ولا معز لمن أذل، (قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
This story took place at the time when the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) was immigrating from Makkah to Madīnah. When the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) started calling people to Islam publicly and people started to follow him, the polytheists not only feared him, but also stood against his mission, annoyed him, and hurt him by words and actions. Therefore, Allah permitted him to immigrate from Makkah to Madīnah. In this journey, he was accompanied by Abu Bakr (may Allah be pleased with him), the guide to show them the way, and the servant. Hearing about his immigration, the polytheists offered a reward of two hundred camels for the one who could bring him back, and one hundred camels for the one who could bring Abu Bakr back. People, thus, started searching for the two men in the mountains, valleys, caves and everywhere until they reached Thawr Cave were the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and Abu Bakr had been hiding for three nights. They stayed in the cave hoping that the polytheists would stop pursuing them. At that time, Abu Bakr,(may Allah be pleased with him) said: "O Messenger of Allah, if one of them looked below his feet, he would see us in the cave because we are below them." The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) replied: "What do you think of two persons the third of whom is Allah?" The Qur'an reported that he further said: {Do not grieve; Allah is with us} [Sūrat At-Tawbah: 40]. So, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said both statements. When he said: "What do you think of two persons the third of whom is Allah," he meant by asking whether anyone can harm them in any way? The reply came in the negative that none can harm them. This is because none can withhold what Allah gives and none can give what Allah withholds; none can humiliate whom Allah honors and none can honor whom Allah humiliates. This fact was stated in the Qur’an, which reads: {O Allah, Owner of Sovereignty, You give sovereignty to whom You will and You take sovereignty away from whom You will. You honor whom You will and You humiliate whom You will. In Your hand is [all] good. Indeed, You are Capable over all things.} [Sūrat Āl-‘Imrān: 26]

منقبة أبي بكر الصديق -رضي الله عنه- في صحبته لرسول الله -صلى الله عليه وسلم- في هجرته من مكة إلى المدينة. إشفاق أبي بكر الصديق -رضي الله عنه-، ومدى حبه لرسول الله -صلى الله عليه وسلم-، وخوفه عليه من الأعداء. وجوب الثقة بالله -عز وجل-، والاطمئنان إلى رعايته، وعنايته بعد بذل الجهد في أخذ الحيطة والحذر. عناية الله تعالى بأنبيائه وأوليائه، ورعايته لهم بالنصر؛ قال تعالى: (إنا لننصر رسلنا والذين آمنوا في الحياة الدنيا ويوم يقوم الأشهاد). تنبيه على أن من توكل على الله كفاه، ونصره، وأعانه، وَكَلَأَه وحفظه. كمال توكل النبي -صلى الله عليه وسلم- على ربه، وأنَّه معتمد عليه، ومفوض إليه أمره. شجاعة النبي -صلى الله عليه وسلم-، وتطمينه للقلوب والنفوس.

Details...