322
إنك تأتي قوما من أهل الكتاب، فليكن أولَ ما تدعوهم إليه شهادة أن لا إله إلا الله
You are going to meet people who received a Scripture, so let the first thing to which you invite them be to testify that there is none worthy of worship except Allah
عن ابن عباس رضي الله عنهما : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما بعث معاذا إلى اليمن قال له: "إنك تأتي قوما من أهل الكتاب، فليكن أولَ ما تدعوهم إليه شهادة أن لا إله إلا الله" -وفي رواية: "إلى أن يوحدوا الله-، فإن هم أطاعوك لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم خمس صلوات في كل يوم وليلة، فإن هم أطاعوك لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم صدقة تؤخذ من أغنيائهم فَتُرَدُّ على فقرائهم، فإن هم أطاعوك لذلك فإياك وكَرَائِمَ أموالِهم، واتق دعوة المظلوم فإنه ليس بينها وبين الله حجاب".
Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) sent Mu‘ādh to Yemen, he said to him: “You are going to meet people who received a Scripture, so let the first thing to which you invite them be to testify that there is none worthy of worship except Allah. (According to another narration, he said: “until they admit the Oneness of Allah.”) If they obey you in this, then inform them that Allah has enjoined five prayers in every day and night upon them. If they obey you in this, then inform them that Allah has enjoined a charity, to be taken from their rich and given to their poor, upon them. If they obey you in this, then be careful not to take the most precious items of their property, and beware of the supplication of an oppressed person; for between it and Allah, there is no veil.”
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
أن النبي -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- لما وجه معاذ بن جبل رضي الله عنه إلى إقليم اليمن داعيا إلى الله ومعلما، رسم له الخطة التي يسير عليها في دعوته، فبين له أنه سيواجه قوما أهل علم وجدَل من اليهود والنصارى؛ ليكون على استعداد لمناظرتهم ورد شبههم، ثم ليبدأ في دعوته بالأهم فالأهم، فيدعو الناس إلى إصلاح العقيدة أولا؛ لأنها الأساس، فإذا انقادوا لذلك أمرهم بإقام الصلاة، لأنها أعظم الواجبات بعد التوحيد، فإذا أقاموها أمر أغنياءهم بدفع زكاة أموالهم إلى فقرائهم؛ مواساة لهم وشكرا لله، ثم حذّره من أخذ جيد المال؛ لأن الواجب الوسط، ثم حثّه على العدل وترك الظلم؛ لئلا يدعو عليه المظلوم ودعوتُه مستجابة.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sent Mu‘ādh ibn Jabal (may Allah be pleased with him) to Yemen as a caller to Allah and to teach people the religion. He set the plan that he was to follow in his mission of calling to Allah. He informed him that he was going to face people of knowledge and argument from among the Jews and Christians so that he would prepare himself for conducting debates with them and refuting their suspicious allegations. He ordered him to start with the most important issues, followed by those of less importance. Hence, he told him to start by calling the people to correct their belief; it being the foundation of the religion. If they obey, then he should command them to perform the prayer, because it is the most significant obligation after admitting Allah’s Oneness. If they obeyed, he should call them to pay Zakah from their property, which they are to give to the poor as a consolation to them and out of showing gratitude to Allah, the Almighty. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) advised him to keep away from the most valuable items of their properties, since Zakah is to be given from the items of medium quality. Finally, he urged Mu‘ādh to adhere to justice and avoid injustice so that he would not expose himself to the supplication of a wronged person, which is sure to be answered.
مشروعية إرسال الدعاة إلى الله -تعالى-.
أن شهادة أن لا إله إلا الله أول واجب وهي أول ما يدعى إليه الناس.
أن معنى شهادة أن لا إله إلا الله توحيدُ الله بالعبادة، وترك عبادة ما سواه.
أن الإنسان قد يكون قارئا وهو لا يعرف معنى لا إله إلا الله، أو يعرفه ولا يعمل به كحال أهل الكتاب.
أن مخاطبة العالم ليست كمخاطبة الجاهل: "إنك تأتي قوما أهل كتاب".
التنبيه على أنه ينبغي للإنسان خصوصا الداعية أن يكون على بصيرة من دينه؛ ليتخلص من شبهات المشبِّهين، وذلك بطلب العلم.
أن الصلاة أعظم الواجبات بعد الشهادتين.
فرضية الصلوات الخمس.
أن صلاة الوتر ليست بواجبة.
أن الزكاة أوجب الأركان بعد الصلاة.
لا يجوز دفع الزكاة للأغنياء.
بيان مصرفٍ من مصارف الزكاة، وهم الفقراء وجواز الاقتصار عليه، فلا يجب أن يستوعب الأصناف الثمانية من مصارف الزكاة.
المشروع أن تصرف زكاة أهل كل بلد في فقرائها؛ لهذا الحديث، فإن كان نقل الزكاة إلى بلد آخر لمصلحة راجحة فلا حرج في ذلك؛ كشدة الحاجة في البلد الآخر، أو وجود الأقرباء الفقراء ونحو ذلك.
أن الزكاة لا تدفع للكافر.
أنه لا يجوز أخذ الزكاة من جيد المال إلا برضا صاحبه.
تحريم أخذ الزكاة من خيار المال، وإنما يؤخذ الوسط.
التحذير من الظلم، وأن دعوة المظلوم مستجابة ولو كان عاصيًا.
The legitimacy of dispatching the preachers.
The testimony that there is no god worthy of worship but Allah is the first obligation and the first thing to which people should be called.
The testimony that there is no god worthy of worship but Allah means
Details...
|