Hadeeth

Back to Index...

311 ما فرق هؤلاء؟ يجدون رقة عند محكمه، ويهلكون عند متشابهه
What is the reason for those people's fear? They willingly accept what is precise thereof, and react ruinously when it comes to what is broadly indicative

عن ابن عباس رضي الله عنهما أنه رأى رجلا انْتَفَضَ لما سمع حديثا عن النبي صلى الله عليه وسلم في الصفات -استنكارا لذلك– فقال: "ما فَرَقُ هؤلاء؟ يجدون رِقَّةً عند مُحْكَمِهِ، ويَهْلِكُونَ عند مُتَشَابِهِهِ" .

Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported that he saw a man who shivered on hearing a Hadīth of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) about Allah's attributes. So, he said: "What is the reason for those people's fear? They willingly accept what is precise thereof, and react ruinously when it comes to what is broadly indicative.”

صحيح - ( رواه عبد الرزاق وابن أبي عاصم ). Sahih/Authentic. [Ibn Abi ‘Aasim]

ينكر ابن عباس رضي الله عنهما على أناس ممن يحضر مجلسه من عامة الناس يحصل منهم خوفٌ عندما يسمعون شيئا من أحاديث الصفات ويرتعدون استنكارا لذلك، فلم يحصل منهم الإيمان الواجب بما صح عن رسول الله -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- وعرفوا معناه من القرآن وهو حق لا يرتاب فيه مؤمن، وبعضهم يحمله على غير معناه الذي أراده الله فيهلك بذلك.
Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) expresses his disapproval concerning the attitude of some people who used to attend his session from amongst the laymen, and who would display fear on hearing Hadīths about Allah's attributes. They would shiver out of their denial of that. They did not duly believe in what was authentically reported from the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and whose meaning was known from the Qur'an, although it is the truth about which no believer doubts. Others, however, would interpret them in a way different from that intended by Allah, thereby exposing themselves to ruin.

أنه لا مانع من ذكر آيات الصفات وأحاديثها بحضرة عوام الناس وخواصهم من باب التعليم. أن من رد شيئا من نصوص الصفات أو استنكره بعد صحته فهو من الهالكين. الإنكار على من استنكر شيئا من نصوص الصفات. وجوب إنكار المنكر. وجوب الإيمان بأسماء الله وصفاته.

Details...