Hadeeth

Back to Index...

309 من دعا إلى هدى، كان له من الأجر مثل أجور من تبعه، لا ينقص ذلك من أجورهم شيئًا، ومن دعا إلى ضلالة، كان عليه من الإثم مثل آثام من تبعه، لا ينقص ذلك من آثامهم شيئًا
Whoever calls to guidance shall receive a reward similar to these obtained by those who follow him without that diminishing anything from their rewards. And whoever calls to misguidance shall incur a sin similar to these incurred by those who follow him without that diminishing anything from their sins

عن أبي هريرة رضي الله عنه مرفوعًا: «مَن دَعَا إلى هُدى، كَان لَه مِنَ الأَجر مِثل أُجُور مَن تَبِعَه، لاَ يَنقُصُ ذلك مِن أُجُورِهِم شَيئًا، ومَنْ دَعَا إلى ضَلاَلَة، كان عَلَيه مِن الإِثْم مِثل آثَامِ مَن تَبِعَه، لاَ يَنقُصُ ذلك مِن آثَامِهِم شَيْئًا».

Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: “Whoever calls to guidance shall receive a reward similar to these obtained by those who follow him without that diminishing anything from their rewards. And whoever calls to misguidance shall incur a sin similar to these incurred by those who follow him without that diminishing anything from their sins.”

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

أخبر أبو هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "من دعا إلى هدى؛ كان له من الأجر مثل أجور من تبعه لا ينقص ذلك من أجورهم شيئاً"، من دعا إلى هدى: يعني بيّنه للناس ودعاهم إليه، مثل: أن يبين للناس أن ركعتي الضحى سنة، وأنه ينبغي للإنسان أن يصلي ركعتين في الضحى، ثم تبعه الناس وصاروا يصلون الضحى، فإن له مثل أجورهم من غير أن ينقص من أجورهم شيئاً؛ لأن فضل الله واسع. أو قال للناس مثلاً: اجعلوا أخر صلاتكم بالليل وتراً، ولا تناموا إلا على وتر إلا من طمع أن يقوم من آخر الليل فليجعل وتره في آخر الليل، فتبعه ناس على ذلك؛ فإن له مثل أجرهم، يعني كلما أوتر واحد هداه الله على يده؛ فله مثل أجره، وكذلك بقية الأعمال الصالحة. وفي قوله صلى الله عليه وسلم : "من دعا إلى ضلالة كان عليه من الإثم مثل آثام من تبعه لا ينقص ذلك من آثامهم شيئاً"، أي إذا دعا إلى وزر وإلى ما فيه الإثم، مثل أن يدعو الناس إلى لهو أو باطل أو غناء أو ربا أو غير ذلك من المحارم، فإن كل إنسان تأثر بدعوته فإنه يُكتب له مثل أوزارهم؛ لأنه دعا إلى الوزر. فالدعوة إلى الهدى والدعوة إلى الوزر تكون بالقول، كما لو قال أفعل كذا أفعل كذا، وتكون بالفعل خصوصاً من الذي يقتدى به من الناس، فإنه إذا كان يَقتدي به ثم فعل شيئاً فكأنَّه دعا الناس إلى فعله، ولهذا يَحتَجُّون بفعله ويقولون فعل فلان كذا وهو جائز، أو ترك كذا وهو جائز.
In this Hadīth, Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) informs that the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: “Whoever calls to guidance shall receive a reward similar to these obtained by those who follow him without that diminishing anything from their rewards.” “Whoever calls to guidance”, meaning: he demonstrates it to the people and invites them to it. For example, he informs them that the Duha prayer is from the Sunnah and advises them to offer these two forenoon Rak‘ahs, and they act upon his exhortation and start to pray it. Then he shall receive a reward similar to theirs without their rewards diminishing in any way. Indeed, the bounty of Allah is great. Also, if a person tells the people to make the Witr their last prayer at night and not to sleep without performing it, except if one wishes to wake up at the latter part of the night to offer it, and the people follow his advice, he will have the same reward as they receive. In other words, each time one of those people performs the Witr prayer, he will get a reward similar to his; and this applies to all good deeds. “And whoever calls to misguidance shall incur a sin similar to these incurred by those who follow him, without that diminishing anything from their sins”, meaning: if he calls to a misdeed or sin, like diversion, falsehood, singing, or usury, he will have sins similar to these incurred by anyone who gets influenced by his evil invitation. The call to guidance or sin may be conducted by words, like urging one to do this or that, and it may also be made through deeds, particularly by a person emulated by others. When a role model does something, it is as if he invites people to follow suit, and they use his act as argument and criterion by which they determine what is permissible and what is not.

فضل الدعوة إلى الهدى، ولو بإبانته وإظهاره، قليلا كان أو كثيرا، وأن الداعي له مثل أجر العامل، وذلك من عظيم فضل الله وكمال كرمه. على المسلم أن يحذر الدعوات الزائفة ويبتعد عن قرناء السوء؛ لأنه مسؤول عما يفعل. أن المتسبب بالفعل والمباشر له متساويان في النتيجة عقابًا أو ثوابًا. على المسلم أن يتبصر بعواقب الأمور ونتائج عمله، فيسعى للخير ليكون قدوة حسنة. أنَّ المتسبب كالمباشر، فهذا الذي دعا إلى الهدى تَسَبَّب فكان له مثل أجر من فعله، والذي دعا إلى السوء أو إلى الوزر تسبَّب فكان عليه مثل وِزْرِ من اتبعه. في الحديث دليل للقاعدة: أن السبب كالمباشرة، لكن إذا اجتمع سببٌ ومباشرة أحالوا الضمان على المباشرة؛ لأنه أمس بالإتلاف.

Details...