292
لأن أحلف بالله كاذبًا أحب إليَّ من أن أحلف بغيره صادقًا
To swear by Allah even if I were telling a lie is dearer to me than to swear by other than Him even if I were telling the truth
عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: "لأن أحلف بالله كاذبًا أحب إليَّ من أن أحلف بغيره صادقًا".
‘Abdullāh ibn Mas‘ūd (may Allah be pleased with him) said: "To swear by Allah even if I were telling a lie is dearer to me than to swear by other than Him even if I were telling the truth."
صحيح - (
رواه ابن أبي شيبة وعبد الرزاق، لكن عبد الرزاق على الشك في ابن مسعود أو ابن عمر ).
Sahih/Authentic.
[Ibn Abi Shaybah]
يقول ابن مسعود رضي الله عنه : إقسامي بالله على شيء أنا كاذبٌ فيه على فرض وقوعه أحب إلي من إقسامي بغير الله على شيءٌ أنا صادقٌ فيه؛ وإنما رجح الحلف بالله كاذباً على الحلف بغيره صادقاً؛ لأن الحلف بالله في هذه الحالة فيه حسنة التوحيد، وفيه سيئة الكذب، والحلف بغيره صادقاً فيه حسنة الصدق وسيئة الشرك، وحسنة التوحيد أعظم من حسنة الصدق، وسيئة الكذب أسهل من سيئة الشرك
Ibn Mas‘ūd (may Allah be pleased with him) said: My swearing by Allah about something I am lying about, assuming that this might happen, is more beloved to me than swearing by anything other than Allah about something I am truthful about. Thus, he gave precedence to swearing by Allah while lying over swearing by other than Him while being truthful. This is because swearing by Allah in this case entails the good deed of monotheism as well as the sin of lying, whereas swearing by other than Allah while being truthful entails the good deed of honesty as well as the sin of polytheism. Nevertheless, the reward for monotheism is definitely greater than the reward for honesty, and the sin of lying is undoubtedly less serious than the sin of polytheism.
تحريم الحلف بغير الله.
أن الشرك الأصغر أعظم من كبائر الذنوب كالكذب، ونحوه من الكبائر.
جواز ارتكاب أقل الشرين ضرراً إذا كان لا بد من أحدهما.
دقة فقه ابن مسعود -رضي الله عنه-.
اليمين بغير الله أشد إثما من اليمين الغموس.
Details...
|