276
إذا أراد الله بعبده الخير عجل له العقوبة في الدنيا، وإذا أراد بعبده الشر أمسك عنه بذنبه حتى يوافى به يوم القيامة
If Allah willed to do good to His slave, He expedites his punishment in the life of this world, and if He willed to do ill to His slave, He withholds the punishment for his sins until He comes with all his sins on the Day of Resurrection
عن أنس -رضي الله عنه - أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إذا أراد الله بعبده الخير عجل له العقوبة في الدنيا، وإذا أراد بعبده الشر أمسك عنه بذنبه حتى يُوَافِيَ به يومَ القيامة".
Anas (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: ''If Allah willed to do good to His slave, He expedites his punishment in the life of this world, and if He willed to do ill to His slave, He withholds the punishment for his sins until He comes with all his sins on the Day of Resurrection."
صحيح - (
رواه الترمذي ).
Sahih/Authentic.
[At-Tirmidhi]
يخبر -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- أن علامة إرادة الله الخيرَ بعبده معاجلته بالعقوبة على ذنوبه في الدنيا حتى يخرج منها وليس عليه ذنب يوافي به يوم القيامة؛ لأن من حوسب بعمله عاجلاً خفّ حسابه في الآجل، ومن علامة إرادة الشر بالعبد أن لا يجازى بذنوبه في الدنيا حتى يجيء يوم القيامة مستوفر الذنوب وافيها، فيجازى بما يستحقه يوم القيامة.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) says that the sign that Allah wants good for His slave is to expedite the punishment for his sins in this world, so that the slave leaves the world without a sin to be punished for on the Day of Resurrection. Those who are reckoned for their deeds in the life of this world will go through a light questioning in the Hereafter. Also, the sign that Allah wants bad for a slave is that He does not punish him immediately in the life of this world until he comes with a full load of sins for which he receives due punishment on the Day of Resurrection.
من علامة إرادة الله الخير بعبده معاجلته بالعقوبة على ذنوبه في الدنيا.
من علامة إرادة الشر بالعبد أن لا يجازى بذنبه حتى يوافى به يوم القيامة.
الخوف من الصحة الدائمة أن تكون علامة شرّ.
التنبيه على حسن الظن بالله ورجائه فيما يقضيه عليه من المكروه.
أن الإنسان قد يكره الشيء وهو خيرٌ له، وقد يحب الشيء وهو شرّ له.
الحث على الصبر على المصائب.
إثبات صفة الإرادة لله على وجه يليق بجلاله.
أن الخير والشر مقدر من الله تعالى.
أن البلاء للمؤمن من علامات الخير ما لم يترتب عليه ترك واجب أو فعل محرم.
ينبغي الخوف من دوام النعمة أو الصحة.
لا يلزم من عطاء الله رضاؤه.
Details...
|