Hadeeth

Back to Index...

266 من توضأ نحو وضوئي هذا، ثم صلى ركعتين، لا يحدث فيهما نفسه غفر له ما تقدم من ذنبه
Whoever performs ablution as I have done and then stands and prays two Rak‘ahs without letting his thoughts wander, his previous sins will be forgiven

عن حمران مولى عثمان أنَّه رأى عثمان دعا بوَضُوء، فأفرَغ على يَدَيه مِن إنائه، فغَسَلهُما ثلاثَ مرَّات، ثمَّ أدخل يَمينَه في الوَضُوء، ثمَّ تَمضمَض واستَنشَق واستَنثَر، ثُمَّ غَسل وَجهه ثَلاثًا، ويديه إلى المرفقين ثلاثا، ثم مسح برأسه، ثمَّ غَسل كِلتا رجليه ثلاثًا، ثمَّ قال: رأيتُ النَّبِي صلى الله عليه وسلم يتوضَّأ نحو وُضوئي هذا، وقال: (من توضَّأ نحو وُضوئي هذا، ثمَّ صلَّى ركعتين، لا يحدِّث فِيهما نفسه غُفِر له ما تقدَّم من ذنبه).

Humrān, the freed slave of ‘Uthmān, reported that he saw ‘Uthmān call for water to perform ablution, then he poured the water on his hands from the vessel and washed them three times. Then he put his right hand in the water and rinsed his mouth and his nose. Then he washed his face three times and his arms up to the elbow three times. Then he wiped his head and washed each of his feet three times. Then he said: "I saw the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) perform ablution like I have just done." Then he said: "Whoever performs ablution as I have done and then stands and prays two Rak‘ahs without letting his thoughts wander, his previous sins will be forgiven."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

اشتمل هذا الحديث العظيم على الصفة الكاملة لوضوء النبي صلى الله عليه وسلم . فإن عثمان رضي الله عنه من حسن تعليمه وتفهيمه علمهم صفة وضوء النبي صلى الله عليه وسلم بطريقة عملية، ليكون أبلغ تفهُّماً، فإنه دعا بإناء فيه ماء، ولئلا يلوثه، لم يغمس يده فيه، وإنما صب على يديه ثلاث مرات حتى نظفتا، بعد ذلك أدخل يده اليمنى في الإناء، وأخذ بها ماء تمضمض منه واستنشق، ثم غسل وجهه ثلاث مرات، ثم غسل يديه مع المرفقين ثلاثا، ثم مسح جميع رأسه مرة واحدة، ثم غسل رجليه مع الكعبين ثلاثا. فلما فرغ رضي الله عنه من هذا التطبيق والوضوء الكامل أخبرهم أنه رأى النبي صلى الله عليه وسلم توضأ مثل هذا الوضوء، وأخبرهم صلى الله عليه وسلم أنه من توضأ مثل وضوئه، وصلى ركعتين، خاشعًا مُحْضراً قلبه بين يدي ربه عز وجل فيهما، فإنه- بفضله تعالى يجازيه على هذا الوضوء الكامل، وهذه الصلاة الخالصة بغفران ما تقدم من ذنبه.
This great Hadīth comprises the full description of the Prophet's ablution. Out of ‘Uthmān's efficient techniques of teaching, he practically illustrated the Prophet's performance of ablution so that learning would be easier. He asked for a pitcher of water. Once brought to him, he did not put his hands in it in order to avoid spoiling it. Instead, he poured the water on his hands three times until they were cleaned. After that, he put his right hand in the pitcher, took some water, and rinsed his mouth and nose. Then he washed his face three times. Then he washed his hands up to his elbows three times. He then wiped his entire head one time. Then he washed his feet up to his ankles three times. After ‘Uthmān finished this complete ablution, he informed them that he saw the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) perform a similar ablution. He told them that whoever performs ablution in this way and prays two Rak‘ahs afterwards with humility and without letting his thoughts wander while praying, Allah will grant him great reward for performing this complete ablution and sincere prayer by forgiving his previous sins.

فضيلة أمير المؤمنين عثمان -رضي الله عنه-، وحرصه على نشر العلم والسنة. التعليم بالفعل؛ لكونه أبلغ وأضبط. استحباب غسل اليدين قبل إدخالهما في الإناء في ابتداء الوضوء، وإن لم يكن قائمًا من النوم، فإن كان مستيقظًا من نوم الليل فيجب غسلهما. من فعل العبادة لله، وقصد مع ذلك تعليم الناس لم ينقص من إخلاصه. ينبغي للمعلم أن يسلك أقرب الطرق إلى الفهم ورسوخ العلم. ينبغي للداخل للعبادة دفع الخواطر المتعلِّقة بأشغال الدنيا، وجهاد النفس في ذلك، فإن الإنسان يحضُره في حال صلاته ما هو مشغوف به. استحباب التيامن في الوضوء وفي تناول ماء الوضوء لغسل الأعضاء. مشروعية الترتيب بين التمضمض، والاستنشاق، والاستنثار. غسل الوجه ثلاثا. مسح جميع الرأس مرة واحدة. غسل الرجلين مع الكعبين ثلاثا. وجوب الترتيب في ذلك، لأن الله أمر بمسح الرأس وأدخله بين غسل الرجلين وبقية الأعضاء مما دل على وجوب الترتيب. هذه الصفة هي صفة وضوء النبي -صلى الله عليه وسلم- الكاملة. مشروعية الصلاة بعد الوضوء. سبب تمام الصلاة وكمالها، حضور القلب بين يدي الله -تعالى- وفيه الترغيب بالإخلاص، والتحذير من عدم قبول الصلاة ممن لهى فيها بأمور الدنيا، ومن طرأت عليه الخواطر الدنيوية وهو في الصلاة فطردها يرجى له حصول هذا الثواب. غسل اليدين مع المرفقين ثلاثاً. الثواب الموعود به يترتب على مجموع الأمرين، وهما الوضوء على الصفة المذكورة، وصلاة ركعتين بعده على الصفة المذكورة. ثواب الوضوء وصلاة ركعتين بخشوع مغفرة الله ما سبق من الذنوب.
It points out the merit of the Commander of the Faithful ‘Uthmān (may Allah be pleased with him) and his keenness on spreading knowledge and the Sunnah. Teaching by example, which is more effective and accurate. It is recommended to wash one’s hands befor

Details...