Hadeeth

Back to Index...

262 أمر بلال أن يشفع الأذان، ويوتر الإقامة
Bilāl was ordered to pronounce the Adhān in pairs and the Iqāmah in singles

عن أنس بن مالك رضي الله عنه مرفوعاً: «أُمِر بِلاَل أن يَشفَع الأَذَان، ويُوتِر الإِقَامَة».

Anas ibn Mālik (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) ordered Bilāl to pronounce the Adhān in pairs and the Iqāmah in singles.

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

أمر النبي صلى الله عليه وسلم مؤذنه بلالا رضي الله عنه أن يشفع الآذان لأنه لإعلام الغائبين، فيأتي بألفاظه مثنى، وهذا عدا (التكبير) في أوله، فقد ثبت تربيعه و(كلمة التوحيد) في آخره، فقد ثبت إفرادها،كما أمر بلالا أيضا أن يوتر الإقامة، لأنها لتنبيه الحاضرين، وذلك بأن يأتي بجملها مرة مرة، وهذا عدا (التكبير)، و"قد قامت الصلاة" فقد ثبت تثنيتهما فيها.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) commanded his Muezzin, Bilāl (may Allah be pleased with him), to pronounce the Adhān in pairs, because it is meant to draw the attention of those who are absent from the mosque, so its phrases are to be said twice. This excludes the Takbīr in the beginning, as it was authentically reported as being said four times, and the word of Tawḥīd (lā ilāha illā Allah) at the end, as it is authentically reported as being said once. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) also commanded Bilāl to pronounce the Iqāmah in singles, because it is meant to draw the attention of those in attendance. He was commanded to say each sentence once, except for the Takbīr and "qad qāmat aṣ-ṣalāh" (the prayer has started), as it was authentically reported as being doubled.

الأذان والإقامة فرض كفاية، لدلالة الأمر الصادر من النبي -صلى الله عليه وسلم-؛ فإنَّ الصيغة تقتضي رفع الحديث. استحباب شفع الأذان وإيتار الإقامة من غير وجوب لوجود أدلة أخرى على غير هذه الصيغة. شدَّة الاهتمام بالأذان على الإقامة؛ لكونه نداء للبعيد. المراد بشفع الأذان ماعدا التكبيرات الأربع في أوله، وكلمة التوحيد في آخره، لوجود أدلة أخرى. المراد بوتر الإقامة ماعدا التكبيرتين في أولها و [قد قامت الصلاة]، فإنهما مشفوعتان لتخصيصهما بأدلة أخر. حكمة شفع الأذان؛ ليتحقق سماع البعيدين الغائبين. الحكمة من إِيتَار الإقامة؛ لأنها للحاضرين في الأصل، ولغيرهم بالتبعية.

Details...