255
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعلمنا الاستخارة في الأمور كلها كالسورة من القرآن
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to teach us Istikhārah (prayer of consultation) in all matters like a Sūrah of the Qur'an
عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يُعلمنا الاسْتِخَارَةَ في الأمور كلها كالسورة من القرآن، يقول: «إذا هَمَّ أحدُكم بالأمر، فلْيَرْكَعْ ركعتين من غير الفَرِيضَةِ، ثم لْيَقُلْ: اللهم إني أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وأَسْأَلُكَ من فَضلك العظيم، فإنك تَقْدِرُ ولا أَقْدِرُ، وتعلمُ ولا أعلمُ، وأنت عَلَّامُ الغُيُوبِ. اللهم إن كنتَ تعلم أن هذا الأمر خيرٌ لي في ديني ومَعَاشِي وعَاقِبَةِ أَمْرِي» أو قال: «عَاجِلِ أَمْرِي وآجِلِهِ، فاقْدُرْهُ لي ويَسِّرْهُ لي، ثم بَارِكْ لي فيه. وإن كنت تعلمُ أن هذا الأمر شرٌّ لي في ديني ومَعَاشِي وعَاقِبَةِ أَمْرِي» أو قال: «عَاجِلِ أَمْرِي وآجِلِهِ؛ فاصْرِفْهُ عَنِّي، واصْرِفْنِي عنه، واقْدُرْ لِيَ الخيرَ حيث كان، ثم أَرْضِنِي به» قال: «ويُسَمِّي حَاجَتَهُ».
Jābir ibn ‘Abdullāh (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to teach us Istikhārah in all matters like a Sūrah of the Qur'an. He used to say: "When one of you intends to do something, let him perform two Rak‘ahs other than the mandatory prayer and then say: "O Allah, I consult You for Your knowledge, and I seek strength from You for Your power, and I ask of Your great bounty. Indeed, You are capable and I am not, and You know and I do not, and You are the All-Knower of the unseen. O Allah, if You know that this matter is good for me in relation to my religion, my livelihood and the consequences of my affairs, (or he said), my immediate and future affairs, then decree it for me, make it easy for me, and then bless it for me. And if You know this matter is bad in relation to my religion, my livelihood or the consequences of my affairs, (or he said) my immediate and future affairs, then turn it away from me, and turn me away from it, and decree for me what is good wherever it may be, and satisfy me with it.'' He said: ''And let him name his need.''
صحيح - (
رواه البخاري ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari]
كان النبي صلى الله عليه وسلم يحرص على تعليم صحابته كيفية صلاة الاستخارة، كحرصه على تعليمهم السورة من القرآن.
فأرشد النبي صلى الله عليه وسلم أن يصلي الإنسان ركعتين من غير صلاة الفريضة ثم بعد السلام يسأل الله أن يشرح صدره لخير الأمرين أو الأمور، فإن الله يعلم كيفيات الأمور وجزئياتها، إذ لا يحيط بخير الأمرين إلا العالم بذلك، وليس ذلك إلا لله، ويسأل من الله القدرة على خير الأمرين، ويسأله من فضله العظيم، فإنه يقدر على كل ممكن تعلقت به إرادته، والإنسان لا يقدر.
والله عز وجل يعلم كل شيء كلي وجزئي، والإنسان لا يعلم شيئا من ذلك إلا ما علمه الله؛ فإن الله لا يشذّ عن علمه من الغيوب شيء.
ثم يسأل ربه عز وجل إن كان يعلم أن هذا الأمر الذي عزم عليه –ويسميه- خير ولا يترتب عليه نقص دينيّ ولا دنيوي، أن يقدره له وييسره.
وإن كان يعلم أن هذا الأمر سيترتب عليه نقص دينيّ أو دنيوي، أن يصرفه عنه، ويصرف هذا الأمر عنه، وأن يقدر له الخير حيث كان ثم يجعله راضيا بقضاء الله وقدره به.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to teach his Companions Istikhārah , showing as much care in doing so as he would when teaching them a chapter from the Qur'an. His teaching was that one prays two voluntary Rak‘ahs. After finishing the prayer, one should ask Allah to guide him to the best of the two or multiple affairs he is considering, because Allah knows the essence and details of everything. Only the One who knows well knows which of two things is better. No one knows the best of the choices, except the One with knowledge. This description applies to Allah alone. One should also seek power from Allah for the best of affairs for him. One should further ask from Allah's great bounty, because Allah has power over all exigencies that man's will is attached to. Man does not have such power. Also, Allah knows everything as a whole and in its constituent parts, whereas man knows nothing except what Allah teaches him. Nothing of the unseen eludes Allah's knowledge. One should name his need and ask Allah to make it easy and blessed for him, and that it should be good for his religious or worldly wellbeing. Meanwhile, if it will diminish one's religion or life, one should pray that Allah keeps it away and decrees something that is good and satisfactory instead of it.
شدة حرص النبي -صلى الله عليه وسلم- على تعليم أصحابه هذه الصلاة؛ لما فيها من منفعة وخير عظيم.
استحباب الاستخارة والدعاء المأثور بعدها.
الاستخارة تستحب في الأمور المباحة التي يحصل فيها التردد، ولا تكون في الأمر الواجب أو المستحب؛ لأن الأصل فعلهما، لكن يمكن أن يستخير فيما يتعلق بها، كاختيار الرفقة في العمرة أو الحج.
تستحب الاستخارة في كل أمر وإن حقُر في ظن صاحبه؛ لأن الحقير قد يصبح عظيما ويترتب عليه أمور عظيمة.
لا تكون الاستخارة في ترك الحرام أو المكروه.
الأمر بصلاة الاستخارة ليس على الوجوب؛ لقوله -صلى الله عليه وسلم-: "فليركع ركعتين من دون الفريضة".
يؤخر الدعاء عن الصلاة لقوله -صلى الله عليه وسلم-: "ثم ليقل..."الحديثَ.
يجب على العبد أن يرد الأمور كلها إلى الله ويجب عليه التبري من حوله وقوته؛ لأنه لا حول له ولا قوة إلا بالله.
Details...
|