Hadeeth

Back to Index...

236 أُمِرَ الناس أن يكون آخر عَهْدِهِمْ بالبيت، إلا أنه خُفِّفَ عن المرأة الحائض
People were commanded to make (Tawāf around) the Ka‘bah the last thing they do, but an exception was made for the menstruating woman

عن عبد الله بن عبَّاس رضي الله عنهما قال: «أُمِرَ الناس أن يكون آخر عَهْدِهِمْ بالبيت، إلا أنه خُفِّفَ عن المرأة الحائض».

‘Abdullāh ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: People were commanded to make (Tawāf around) the Ka‘bah the last thing they do, but an exception was made for the menstruating woman.

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

لهذا البيت الشريف تعظيم وتكريم؛ فهو رمز لعبادة الله والخضوع والخشوع بين يديه، فكان له في الصدور مهابة، وفِى القلوب إجلال، وتعلق، ومودة. ولذا أمر النبي صلى الله عليه وسلم الحاج قبل السفر أن يكون آخر عهده به، وهذا الطواف الأخير هو طواف الوداع، إلا المرأة الحائض؛ فلكونها تلوث المسجد بدخولها سقط عنها الطواف بلا فداء، وهذا النص في الحج فلا يتناول العمرة.
The Ka‘bah is a revered noble House; it is a symbol of worshiping Allah and humbly submitting before Him. It has special awe, sublimity, attachment, and love in the hearts. That is why the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) commanded pilgrims to make Tawāf around the Ka‘bah the last ritual they perform before they leave Makkah. This is called the Farewell Tawāf. The menstruating woman, however, is exempted from this rite, since she might soil the mosque when she enters it. She is not required to offer expiation (slaughter a sacrificial animal) for that. This text refers only to Hajj, so it does not apply to ‘Umrah.

أن طواف الوداع يكون آخر شئون الحاج؛ لأن هذا معنى الوداع، وشراء بعض الأشياء في طريقه إلى السفر، أو انتظار الرفقة، أو نحو ذلك من التأخر اليسير لا يضر. عظم حُرْمة الكعبة. أن الحائض ليس عليها طواف للوداع، ولا دم بتركه. تيسير الشريعة الإسلامية.

Details...