Hadeeth

Back to Index...

233 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يُصَلِّي وهو حامل أُمَامَةَ بنت زينب بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم
The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to pray while carrying Umāmah the daughter of Zaynab, daughter of the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him)

عن أبي قَتَادَةَ الأَنْصَارِيِّ رضي الله عنه قال: «أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يُصَلِّي وهو حامل أُمَامَةَ بنت زينب بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم ». ولأبي العاص بن الربيع بن عبد شَمْسٍ رضي الله عنه : «فإذا سجد وضعها، وإذا قام حملها».

Abu Qatādah al-Ansāri (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to pray while carrying Umāmah the daughter of Zaynab, daughter of the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him). Another narration reported by Abu al-‘Ās ibn Ar-Rabī‘ ibn ‘Abd Shams (may Allah be pleased with him) reads: “When he prostrated himself, he would put her on the ground, and when he stood up, he would carry her.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

كان النبي صلى الله عليه وسلم يحمل بنت ابنته وهي أمامة بنت زينب وهو في الصلاة، حيث يجعلها على عاتقه إذا قام، فإذا ركع أو سجد وضعها في الأرض محبةً وحنانًا.
The Hadīth informs that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) would occasionally carry Umāmah, the daughter of his daughter Zaynab, while he was in prayer. He would put her on his shoulder when he was standing and place her on the ground when he bowed or prostrated himself. He did this out of love and affection.

جواز مثل هذه الحركة -وهو حمل الصبي ووضعه- في صلاة الفريضة والنافلة، من الإمام والمأموم والمنفرد ولو بلا ضرورة إليها. جواز ملامسة وحمل من تظن نجاسته، تغليبا للأصل-وهو الطهارة- على غلبة الظن. وهو -هنا- نجاسة ثياب الأطفال وأبدانهم. تواضع النبي -صلى الله عليه وسلم-، ولطف خلقه ورحمته. يسر الشريعة الإسلامية وسماحتها. جواز إدخال الأطفال في المساجد بشرط ألا يغلب على الظن إزعاجهم للمصلين. أن الحركات التي للحاجة لا تبطل الصلاة بشرط ألا تخل بهيئة الصلاة بحيث يظن من يراه أنه لا يصلي.

Details...