Hadeeth

Back to Index...

2148 كيف كان النبي صلى الله عليه وسلم يعرف فصل السورة
How the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) knew where Surahs should be separated

عن ابن عباس قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يعرف فصل السورة حتى تنزل عليه {بسم الله الرحمن الرحيم}.

Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) did not know where Surahs were to be separated until "In the name of Allah, the Most Compassionate, the Most Merciful" was revealed to him.

صحيح - ( رواه أبو داود ). Sahih/Authentic. [Abu Dawood]

كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يعرف فصل السورة حتى تنزل عليه {بسم الله الرحمن الرحيم} أي: أنَّه إذا نزلت عليه البسملة عَلِم أنّ السورة قد انقضَت ونزَلَت أخرى، فالبسملة آية نزلت كما نزلت سائر الآيات، وليس لأحدٍ أن يقرأها في أوَّل سورة التوبة قياسًا على السُّور الأخرى، وكذلك إذا بدأ مِن أثناء السورة فالأولى بناءً على هذا الحديث ألّا يُبَسْمِل، خلافًا لبعض العلماء؛ لأن آية البسملة نزلت في أوائل السُّور.
The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) did not know where Surahs should be separated until the basmalah (in the name of Allah, the Most Compassionate, the Most Merciful) was revealed to him. In other words, when the basmalah was sent down, he would know that a Surah came to an end and a new one was being revealed. The basmalah is a verse that was revealed like the other verses. But, we may not read it at the beginning of Surat at-Tawbah, by analogy with the other Surahs. Also, if we begin the recitation from any place within a Surah, we are recommended not to say basmalah, according to this Hadīth, for the verse of basmalah was sent down at the beginning of Surahs. Some scholars disagree with this view, however.

الدّلالة على أنّ البسملة هي مِن القرآن؛ لأنَّه وصفها بالإنزال في قوله: [حتى تنزل عليه بسم الله الرحمن الرحيم]. الدّلالة على أنّ البسملة آية يفصل بها بين السور، وليست مِن السورة، ولهذا لا تعد مِن الآيات، ولا يأتي ذكرها في عدد الآيات، إلّا سورة الفاتحة ففيها خلاف، وقد عُدَّت البسملة فيها في المصحف، والقول الصَّحيح أنها آية مستقلة ليست مِن الفاتحة ولا مِن غيرها، إلّا في سورة النَّمل، فهي جزء آية. كَوْن البسملة مِن القرآن، وأنها يُفصَل بها بين السُّور - كما هو معلوم - في غير براءة وفي غير الفاتحة؛ لأنّ الفاتحة ليس قبلها سورة حتّى تُفصَل عنها، فهي جاءت في أوِّلها لا لتفصل بينها وبين سورة، ولم تأت في سورة التوبة.
The Hadīth indicates that basmalah is part of the Qur’an, since he described it as being 'revealed' to the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him). It denotes that basmalah is a verse that separates between Surahs, not part of the Surahs the

Details...