Hadeeth

Back to Index...

2139 كل شيء بقدر
Everything is by a decree

عَنْ طَاوُسٍ، أَنَّهُ قَالَ: أَدْرَكْتُ نَاسًا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُونَ كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ، قَالَ: وَسَمِعْتُ عَبْدَ اللهِ بْنَ عُمَرَ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ، حَتَّى الْعَجْزِ وَالْكَيْسِ، أَوِ الْكَيْسِ وَالْعَجْزِ».

Tāwūs reported: I found some of the Prophet's Companions say: "Everything is by a decree." I heard ‘Abdullāh ibn ‘Umar say: "The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: 'Everything is by a decree, even incapacity and capacity, or capacity and incapacity.'"

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

قال طاوس: عاصَرتُ ولَقِيت أُناسًا مِن أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يقولون: كلّ شيءٍ يحصل بقدر، أي: مُقدَّر ويحصُل بتقدير الله عزَّ وجل له، وكان ممّا سمعه من عبد الله بن عمر: قول النبي صلى الله عليه وسلم: كلّ شيءٍ مُقدَّر ومكتوب حتَّى العجز، وهو عدم القدرة، وقيل: هو ترك ما يجِب فِعْله، والتَّسويف به وتأخيره عن وقته، ويحتَمِل أيضًا العجز عن الطاعات، كما يحتمِل العموم في أمور الدّنيا والآخرة، وحتّى الكَيْس الذي هو ضدّ العجز مُقدَّر، والكيس: النَّشاط والحذْق بالأمور، ومعناه: أنّ العاجز قد قُدِّر عجزُه، والكيِّس قد قدر كيسه، فكلّه مُقدَّرٌ ومكتوب، أو قال: (الكيس والعجز) بالتَّقديم والتَّأخير، وهذا دلالة على حرص الصحابة رضوان الله عليهم على ضبط كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى ولو لم يتأثر المعنى.
Tāwūs said: I was a contemporary of a group of the Prophet's Companions and heard them say: Everything happens according to a decree; i.e., it is predetermined by Allah, Exalted be He. And he heard ‘Abdullāh ibn ‘Umar quote the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) as saying that everything is predetermined and predestined, even incapacity, which is lack of ability; and it is said to mean: abandonment of a duty and procrastinating and delaying it beyond its appointed time. It may also refer to inability to perform good deeds. And it probably refers to worldly and religious matters as a whole. Even capacity, the opposite of incapacity, is predestined. Capacity refers to one's activeness and proficiency in doing things. What the Hadīth means is that people's incapacity and capacity are predestined and predetermined, just like everything. Or he said "capacity and incapacity". This shows how the Companions (may Allah be pleased with them) were so keen on conveying the Prophet's words accurately, even in such cases where the meaning would not be affected.

بيان اعتقاد الصحابة رضوان الله عليهم في القدر، وهو معتقد أهل السنة والجماعة. بيان أن كل شيء يحصل بقدر الله حتى العجز وعدم العمل. تثبت وحذر الصحابة رضوان الله عليهم في نقل حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم.
The Hadīth demonstrates the Companions' belief in the predestination, which is the belief adopted by Ahl-us-Sunnah wal-Jamā‘ah. It points out that everything happens by Allah's predestination, even people's incapacity and idleness. It shows the Companions

Details...