Hadeeth

Back to Index...

2120 قل آمنت بالله ثم استقم
Say "I believe in Allah" and then be upright

«عن أبي عمرو - وقيل أبي عمرة - سفيان ابن عبد الله رضي الله عنه قال: قلت يا رسول الله قل لي في الإسلام قولاً لا أسال عنه أحداً غيرك، قال قل آمنت بالله، ثم استقم»

Abu ‘Amr – or Abu ‘Amrah – Sufyān ibn ‘Abdullah (may Allah be pleased with him) reported that he said: "O Messenger of Allah, tell me something about Islam regarding which I can ask none but you." He (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "Say 'I believe in Allah' and then be upright."

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

سأل سفيان الثَّقفي رسولَ الله صلى الله عليه وسلم، فقال: يا رسول الله، قل لي في الإسلام قولًا لا أسأل عنه أحدًا بعدك. يعني: قولًا واضِحًا في نفسه لا يحتاج إلى استِفْهام، ولا استِيضاح، ولا تفسير مِن غيرك، قولًا مختصرًا جامعًا لخيري الدُّنيا والآخرة، مُوصِلًا صاحبه للفلاح والنَّجاح، أحفظه وأُطَبِّقه، وهذا يدل على حرص الصحابة رضي الله عنهم وأرضاهم على الخير وعلى التفقُه في الدين، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (قل آمنت بالله، ثم استَقِم) ممتثِلًا أمره، ومجتنِبًا نهيَه، كما قال تعالى: {إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ} [الأحقاف: 13]، وقوله: قل آمنت بالله، ليس المراد بذلك مجرَّد القول باللِّسان؛ بل المراد: انطِق بإيمانك، واعتَقِد بقلبك، واعمَل بجوارِحك؛ إذ الإيمان: اعتقاد بالقلب، وإقرار باللِّسان، وعمل بالجوارح والأركان، فهو مُركَّب مِن هذه الأمور الثَّلاثة، والإيمان هنا جاء مُطلقًا، فيدخل فيه الأمور الباطنة والأمور الظاهرة، ومعنى ذلك: أن الإنسان يؤمن بالله عز وجل، وبما جاء في كتابه وسنَّة رسوله صلى الله عليه وسلم، ويُصَدِّق بذلك ويُؤمِن به، ثم بعد ذلك يستقيم على ملازمة الحق والهدى الذي هو الإيمان بالله عز وجل الذي يكون جامعًا بين الأمور الباطنة والأمور الظاهرة، والاستقامة وسط بين طرفين، فهي الاعتدال بلا اعوجاج، واستقم يعني استمر على هذا الدين القويم، وعلى هذا الاعتقاد المستقيم، فلا تَحِد عنه يمنةً ولا يسرةً حتى بلوغ الأجل.
Sufyān ath-Thaqafi said to the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him): O Messenger of Allah, tell me something in Islam about which I will not ask anyone after you. In other words, a self-evident statement that does not need explanation or clarification from anyone else. A brief statement that comprises all the goodness of this life and the Hereafter and leads to triumph and success - that I may memorize and act upon. This shows how the Companions (may Allah be pleased with them) were keen on doing good and acquire good understanding of their religion. In response, the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: "Say 'I believe in Allah' and then be upright", observing His commands and prohibitions, as the verse says: {Indeed, those who say, “Our Lord is Allah”, then remain upright, they will have no fear, nor will they grieve} [Surat al-Ahqāf: 13]. His words "I believe in Allah" do not mean mere utterance of this phrase, but uttering it by the tongue, and believing in it within the heart, and acting upon it through body organs. Indeed, faith consists of belief by the heart, acknowledgment by the tongue, and actions by the body organs. It is composed of these three elements. Belief is mentioned here in general terms, thus including all inward and outward matters. This means that a person believes in Allah Almighty and believes in the content of His Book and the Sunnah of His Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) and thereafter steadfastly adheres to the truth and guidance, which is belief in Allah that comprises all inward and outward matters. Uprightness lies in between two extremes. It is straightforwardness that is free from crookedness. "Be upright" means: Adhere to this upright religion and straightforward belief, and do not swerve to the right or left, until you reach the destination.

هذا الحديث مِن جوامع كلِمه عليه الصَّلاة والسلام، ذلك أن المسلم إذا تأمل هذه الجملة فقط:(قل آمنت بالله، ثم استقم) لوجد كلّ العقائد والأعمال داخلة في هذه الكلمة. حرص الصحابة رضي الله عنهم على معرفة أمور الدّين، وعلى معرفة الحقّ والهدى، وسؤالهم النبي عليه الصلاة والسلام عن أمور جامعة تكون سببًا في فلاحهم ونجاحِهم في الدّارَيْن. أهمية الاستقامة، والاستمرار في العبادة، والثبات على ذلك. أهميَّة حسن السُّؤال؛ إذ هو نصف العلم، وهذا السؤال تظهر فيه حكمة وحصافة وكمال عقل السائل رضوان الله تعالى عليه، ورغبته في الوصيَّة الجامعة. الشريعة وسط واعتدال بين كثير مِن الفرق الضالة. أنّ الاستقامة تكون بعد الإيمان، وهي المداومة على فِعْل الطّاعات، والانتهاء عن جميع المخالفات. أن الأصح تسمية الملازم للشرع بالمستقيم، بدل الملتزم.
This Hadīth is one of the succinct statements of the Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him). If we ponder this sentence "Say 'I believe in Allah' and then be upright", we will find therein all Islamic creeds and deeds. The Companions (may A

Details...