211
أن نبي الله -صلَّى الله عليه وسلَّم- رأى رجلا يسوق بدنة، فقال: اركبها، قال: إنها بدنة، قال: اركبها
The Prophet of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) saw a man carrying a sacrificial camel, so he said: Ride it. The man said: It is a sacrificial camel. He said: Ride it
عن أبي هريرة رضي الله عنه «أن نبي الله صلى الله عليه وسلم رأى رجلا يَسُوقُ بَدَنَةً، فقال: اركبها، قال: إنها بَدَنَةٌ، قال اركبها، فرأيته رَاكِبَهَا، يُسَايِرُ النبي صلى الله عليه وسلم ».
وفي لفظ: قال في الثانية، أو الثالثة: «اركبها وَيْلَكَ أو وَيْحَكَ».
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) saw a man carrying a sacrificial camel, so he said: "Ride it." The man said: "It is a sacrificial camel!" He said: "Ride it." Then, I saw him riding it alongside the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him). According to another version: "He said on the second or third time: 'Ride it, woe to you!'"
صحيح - (
متفق عليه ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari and Muslim]
لما رأى النبي صلى الله عليه وسلم رجلًا يسوق بدنة، هو في حاجة إلى ركوبها قال له: اركبها، ولكون الهدي معظما عندهم لا يُتعرض له استفهم الصحابي بأنها بدنة مهداة إلى البيت، فقال: اركبها وإن كانت مهداة إلى البيت، فعاوده الثانية والثالثة، فقال: اركبها، مغلظًا له الخطاب ومبينًا له جواز ركوبها ولو كانت هديًا، فركبها الرجل.
When the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) saw a man carrying his sacrificial camel, which he needed to ride, he asked him to ride it. Since sacrificial animals were revered and not bothered in any way, the Companion inquired about its status as a sacrificial animal offered at the Sacred House. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) asked him to ride it even if it was offered as a sacrifice at the Sacred House. He asked him three times and the third time he ordered him in a stern manner to clarify that it is permissible to ride it even if it was a sacrificial animal, then the man rode it.
تعظيم العرب للهدي، واحترامه في قلوبهم، ثم جاء الإسلام فزاد من احترامه.
مشروعية إهداء الإبل.
جواز ركوب الهدي وحلبه مع الحاجة إلى ذلك، بما لا يضره.
جواز الأخذ بالرخصة وترك إجهاد النفس.
جواز الشدة في الإنكار إذا استدعى الأمر ذلك.
Details...
|