Hadeeth

Back to Index...

2105 الاقتصار على الفرائض
Performing the obligations only

عن أبي عبد الله جابر بن عبد الله الأنصاري رضي الله عنهما أن رجلاً سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: أرأيت إذا صليت المكتوبات، وصمت رمضان، وأحللت الحلال، وحرمت الحرام، ولم أزد على ذلك شيئاً، أأدخل الجنة؟ قال: «نعم».

Abu ‘Abdullah Jābir ibn ‘Abdullah al-Ansāri (may Allah be pleased with him and his father) reported that a man asked the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him): “Tell me, if I were to pray the obligatory prayers, fast Ramadan, deem lawful all that has been made lawful, and deem unlawful all that has been made unlawful, without increasing anything on that, would I enter Paradise?” The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) said: “Yes.”

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

روى أبو عبد الله جابر بن عبد الله الأنصاري رضي الله عنهما أن رجلًا سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: أرأيت أي: أخبرني إذا صليت المكتوبات، أي الصلوات الفرائض الخمس، ولم أزد عليها النوافل، وصمت رمضان فقط دون التطوع، وأحللت الحلال أي: اعتقدت ما أحله الله حلالًا، وفعلت ما هو حلال مباح مع تحريم الحرام أي اجتنابه والابتعاد عنه معتقدًا حرمته، مستغنيًا بالمباح عنه، ولم أزد على ذلك شيئًا، هل يكفي ذلك في دخول الجنة؟ فأجاب صلى الله عليه وسلم: (نعم)، لأن مقتضى التقوى فعل المأمورات وترك المحظورات، وهذا هو المعروف في النصوص بالمقتصد، وهو الذي لا يزيد على ما أوجب الله عليه، ولا يترك سوى ما حرم الله عليه.
Abu ‘Abdullah Jābir ibn ‘Abdullah al-Ansāri (may Allah be pleased with him and his father) reported that a man asked the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him): “Tell me, if I were to pray the obligatory prayer (i.e. the five obligatory prayers, and would not perform any extra voluntary prayers), fast Ramadan (only without any voluntary fasts), deem lawful all that has been made lawful (and do only what is permissible), and deem unlawful all that has been made unlawful (and avoid all that, believing in its prohibition and finding sufficiency in what is lawful), without increasing anything on that, would I enter Paradise (is this adequate for entering Paradise?)” The Prophet (may Allah’s peace and blessings be upon him) answered in the affirmative because piety entails doing the obligations and avoiding the prohibitions. This is what textual proofs define as 'Moqtasid' or moderate, which refers to the one who performs only what Allah has made obligatory for him and avoid only what He has prohibited.

حرص الصحابة على معرفة الحق والهدى وملازمته، وحرصهم على معرفة ما يوصل إلى الجنة وما يبلغ أهل الجنة إلى الجنة. الحديث يدل على أن الجنة مقصودة، وأن الإنسان يعمل الأعمال الصالحة ليحصل على رضا الله عز وجل وليسكنه جنته. الحديث يدل على أن الأعمال سبب في دخول الجنة. عظم شأن الصلوات الخمس، وأنها أهم الأعمال وأعظم الأعمال بعد الشهادتين. عظم شأن صيام رمضان، ولعل السائل عندما سأل لم تكتمل الشرائع الأخرى، أو لم يكن له مالٌ يزكيه. أن الإنسان يكون متبعًا وموافقًا لما جاء عن الله وعن رسوله صلى الله عليه وسلم في إحلال الحلال وتحريم الحرام، فيأتي ما هو سائغ له مما أحله الله، ويبتعد عما حرم الله عليه مما جاء منعه وتحريمه، فيدخل في ذلك الابتعاد عن كل محرم مع اعتقاد أنه محرم.
The Companions (may Allah be pleased with them) were keen on knowing and adhering to the truth and guidance. They were also keen on knowing the deeds that lead to Paradise. The Hadīth indicates that Paradise is the main goal of a Muslim, and that man does

Details...