1899
أن النبي صلى الله عليه وسلم استخلف ابن أم مكتوم يؤم الناس وهو أعمى
The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) appointed Ibn Umm Maktūm as his successor to lead the people in prayer, and he was blind
عن أنس رضي الله عنه : أن النبي صلى الله عليه وسلم اسْتَخْلَفَ ابن أُمِّ مَكْتُومٍ يَؤُم الناس وهو أعْمَى.
Anas (may Allah be pleased with him) reported: The Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) appointed Ibn Umm Maktūm as his successor to lead the people in prayer, and he was blind.
صحيح - (
رواه أبو داود واللفظ له وأحمد ).
Sahih/Authentic.
[Abu Dawood]
جعل النبي صلى الله عليه وسلم ابن أم مكتوم رضي الله عنه خلفًا له في بعض أسفاره، فكان يصلي بالناس إماما نيابة عنه صلى الله عليه وسلم فترة غيابه؛ وإنما كان اختياره صلى الله عليه وسلم لابن أُمِّ مكتوم دون غيره؛ لسابقته في الإِسلام، فهو من المهاجرين الأولين، وهو من القُرَّاء والعلماء، فاستحق الإمامة بهذه الفضائل وغيرها، وولاية النبي صلى الله عليه وسلم لابن أُمِّ مكْتُوم لا تقتصر على الصلاة، بل هي ولاية عامة في الصلاة وغيرها، فله أن يُفتي، وله أن يقضي بين الناس، ويدير جميع شؤون أهل المدينة في حال غياب النبي صلى الله عليه وسلم ، ويدل له ما رواه الطبراني عن عطاء عن ابن عباس، أن النبي صلى الله عليه وسلم : استخلف ابن أم مكتوم على الصلاة وغيرها من أمر المدينة، حسنه الألباني في إرواء الغليل، وفي رواية أبي داود الأخرى: أن النبي صلى الله عليه وسلم استخلف ابن أم مَكْتُوم على المدينة مرتين.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) appointed Ibn Umm Maktūm as his successor in Madīnah as he went on some journeys. This is because Ibn Umm Maktūm was more qualified than others. He was one of the first people to accept Islam, and he was also a scholar and a skilled reciter of the Qur’an. Therefore, he deserved to be put in a leadership position. He would issue Islamic verdicts, judge between people, and manage all the affairs of Madīnah while the Messenger was absent. This is proven by a narration in which Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: “The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) appointed Ibn Umm Maktūm as his successor in prayer and the other affairs of Madīnah.” [At-Tabarāni]
In another narration: “The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) appointed Ibn Umm Maktūm as his successor in Madīnah twice.” [Abu Dawūd]
جواز استخلاف الأعمى في إمامة الناس، ولو لم يكن أقرأ الناس وأعلمهم بالسُّنة؛ لأنه نائب يقوم مقام الإمام الراتب.
فيه ثقة النبي -صلى الله عليه وسلم- بعبد الله ابن أُمِّ مكتوم -رضي الله عنه- وهذه الثِّقة تعتبر من مَنَاقِبِه الكِبَار، فهي ثقة مؤيدة بالعصمة النَّبوية، فتكون كالشَّهادة النبوية على صلاحه.
صحة ولاية الأعمى على القضاء والفُتْيَا وغير ذلك.
Details...
|