Hadeeth

Back to Index...

1868 يا عائشة إن عيني تنامان ولا ينام قلبي
O ‘Ā'ishah, indeed, my eyes sleep but my heart does not sleep

عن أبي سَلمة بن عبد الرحمن، أنه أخْبَره: أنه سَأل عائشة رضي الله عنها ، كيف كانت صلاة رسول الله صلى الله عليه وسلم في رمضان؟ فقالت: «ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يَزيد في رمضان ولا في غَيره على إحدى عَشرة ركعة يصلِّي أربعا، فلا تَسَل عن حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثم يصلِّي أربعا، فلا تَسَل عن حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثم يصلَّي ثلاثا». قالت عائشة: فقلت يا رسول الله: أتنام قبل أن توتر؟ فقال: «يا عائشة إن عَيْنَيَّ تَنَامَانِ ولا يَنام قَلْبِي»

Abu Salamah ibn ‘Abdur-Rahmān (may Allah have mercy upon him) reported that he asked ‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) how the Prophet's prayer was in Ramadan. She said: "Neither in Ramadan, nor in any other month, did the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) exceed the eleven Rak‘ahs of prayer. He would pray four – and do not ask about their beauty and length; then he would pray another four, and do not ask about their beauty and length either, then he would pray three." ‘Ā'ishah then added: "I asked him: 'O Messenger of Allah, do you sleep before performing the Witr prayer?' he said: 'O ‘Ā'ishah, indeed, my eyes sleep but my heart does not sleep.'"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

معلوم أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقوم من الليل، سواء كان في رمضان أو في غيره؛ فلما كان كذلك سأل أبو سلمة عن قيام رمضان، هل صلاته صلى الله عليه وسلم في ليالي رمضان كصلاته في غير رمضان، من حيث عدد الركعات أو أن الأمر مختلف؟ فأجابته رضي الله عنها بأنه لا فرق بين صلاته في رمضان ولا في غيره، فإنه كان يصلي على مدَار العام إحدى عَشرة ركعة لا يزيد عليها. ثم بَيَّنت له كيفيتها بقولها : "يصلِّي أربعا" المراد أنه يصلِّي ركعتين، ثم يسلِّم، ثم يصلِّي ركعتين، ثم يسلِّم؛ لأن عائشة رضي الله عنها قد بَيَّنت وفصلت الإجمال في هذا الحديث في حديثها الآخر عند مسلم، حيث قالت: (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلِّي فيما بَيْن أن يَفرغ من صلاة العِشاء إلى الفجر، إحدى عَشَرة ركعة، يُسلِّم بَيْن كل ركعتين، ويوتر بواحدة). مع قوله صلى الله عليه وسلم : (صلاة الليل مَثْنَى مَثْنَى) متفق عليه. "فلا تَسَل عن حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنّ" أي: لا تسأل عن كيفيتهن، فإنهن في غاية الحُسن والكمال في جودة القراءة وطول القيام والرُّكوع والسُّجود. وكذلك الأربع الأخيرة ركعتين ركعتين، فلا تَسأل عن حُسنها وكمالها في جودة القراءة وطول القيام والرُّكوع والسُّجود. "ثم يصلَّي ثلاثا" ظاهر هذا: أنه يَسردهن سَرْدَا من غير فَصل، ثم يسلِّم في الرَّكعة الأخيرة، لكن رواية عائشة الأخرى بَيَّنت أنه يسلِّم من ركعتين، ثم يوتر بواحدة، ونصه :" يُسلِّم بَيْن كل ركعتين، ويوتر بواحدة "، فدل ذلك على أنه يَفْصِل بين الثلاث بالتَّسليم. "قالت عائشة: فقلت يا رسول الله: أتَنَام قبل أن تُوتر؟" أي: كيف تَنام قبل أن تصلِّي الوِتر. "فقال: يا عائشة إن عَيْنَيَّ تَنَامَانِ ولا يَنام قلْبِي" والمعنى: أن قَلبه صلى الله عليه وسلم لا يَغيب كما تَغيب عيناه، بل يُدرك ويَشعر بكل شَيء ومن ذلك: مُراعاة الوقت وضَبْطه، ولهذا كانت رؤية الأنبياء وحْي.
It is well-known that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to perform the voluntary night prayer during Ramadan and outside Ramadan. Hence, Abu Salamah (may Allah be pleased with him) asked about the voluntary night prayer to be offered in Ramadan; he wondered whether the prayer of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) during the nights of Ramadan was like his prayer outside it, in terms of the number of Rak‘ahs, or it was different. ‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) replied that there was no difference between his prayers during Ramadan or otherwise, since throughout the whole year he used to perform eleven Rak‘ahs and no more. Then, she clarified for him the manner in which they were performed, saying: "He would pray four", meaning: he would perform two Rak‘ahs and make Taslīm, then two more Rak‘ahs and make Taslīm, as ‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) clarified and explained in detail the summary of this Hadīth in another narration attributed to her in Sahīh Muslim, where she said: "In the time between the ‘Ishā' prayer and the Fajr prayer, the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) used to perform eleven Rak‘ahs of prayer, making Taslīm after every two Rak‘ahs, and concluding them with one Rak‘ah, i.e. the Witr prayer." This is in addition to his statement: "The voluntary night prayer is performed in pairs of Rak‘ahs." [Al-Bukhāri and Muslim] "And do not ask about their beauty and length", meaning: do not ask about their manner (of performance), because they were the epitome of beauty and perfection, in terms of the quality of recitation and the length of standing, bowing, and prostrating. Likewise, the last four Rak‘ahs that were performed two by two; do not ask about their beauty and perfection, in terms of the quality of recitation and the length of standing, bowing, and prostrating. "Then he would pray three", meaning: what is apparently understood is that he would perform them altogether without separation. Then he would make Taslīm in the last Rak‘ah. However, another narration attributed to ‘Ā'ishah clarifies that he would make Taslīm after two Rak‘ahs, followed by a single Rak‘ah which is Witr. This is explicitly stated through her words: "He would make Taslīm after every two Rak‘ahs, followed by one Rak‘ah." This indicates that he would separate the (last) three Rak‘ahs by the Taslīm, which he made after the first two Rak‘ahs thereof. "O Messenger of Allah, do you sleep before performing the Witr prayer?" meaning: how do you sleep before performing the Witr prayer? "He said: 'O ‘Ā'ishah, indeed my eyes sleep but my heart does not sleep'", meaning: his heart is never inattentive although his eyes are sleeping. Rather, his heart is aware and feels everything, such as consideration of time and precise determination of it. That is why the visions of the prophets are considered part of the revelation.

أن قيام الليل إحدى عشرة ركعة يوتر منها بواحدة. إجابة السَّائل بأكثر مما سأل؛ وجه ذلك: أنه سألها عن صلاته في رمضان، فأجابته عن صلاته في رمضان وفي غيره، وعن صفتها. أن السُّنة في صلاة الليل إطالتها . جواز الاستراحة بين ركعات صلاة القيام؛ لقولها: "أربعا ثم أربعا " وثم تفيد التَّرتيب مع التَّراخي. أن وضوء النبي -صلى الله عليه وسلم- لا ينتقض بالنوم وهذا من خصائصه.

Details...