Hadeeth

Back to Index...

1855 من حافظ على أربع ركعات قبل الظهر وأربع بعدها حرمه الله على النار
Whoever keeps on performing four Rak‘ahs before Zhuhr prayer and four after it, Allah will make the Fire forbidden for him

عن أم حبيبة رضي الله عنها مرفوعًا: «من حَافَظ على أربع رَكعات قبل الظهر وأربع بعدها حَرَّمَه الله على النَّار».

Umm Habībah (may Allah be pleased with her) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Whoever observes the practice of performing four Rak‘ahs before Zhuhr prayer and four after it, Allah will make the Fire forbidden for him."

صحيح - ( رواه الترمذي وأحمد وأبو داود والنسائي وابن ماجه ). Sahih/Authentic. [Ibn Maajah]

معنى حديث : "من حَافَظ على أربع رَكعات قبل الظهر" يعني: ثَابر وواظب على أربع ركعات قبل الظهر. "وأربع بعدها" أي: وواظب على أربع بعد صلاة الظَّهر. "حَرَّمَه الله على النَّار" هذا جزاؤه، وهو أنَّ الله تعالى يمنعه من دخول النَّار، وفي رواية "حَرَّم الله لحَمه على النَّار"، وفي أخرى "لم تَمَسَّه النَّار". فحديث أم حبيبة رضي الله عنها فيه تحريم النَّار فلا تَمسه النَّار ولا تَقربه إذا حافظ المرء على أربع قبل الظهر، وأربع بعدها منعه الله بفضله من دخول النار.
The Hadīth indicates that anyone who regularly performs four Rak‘ah before Zhuhr prayer and another four after it, Allah, the Almighty, will reward him by preventing him from entering the Hell-fire. Other versions of this narration say: "Allah will prevent his flesh from touching Hellfire", or "The Fire shall not touch him." The Hadīth reported by Umm Habībah (may Allah be pleased with her) states the prohibition of Hellfire for him. So the fire will not touch or come close to the one continuously performs four Rak‘ahs before and after Zhuhr prayer out of Allah's bounty.

فضل الأربع قبل الظُّهر والأربع بعدها، فمن حَافظ عليها، حرَّمه الله -تعالى- على النَّار. أنَّ هذه الرَّواتب ليست واجبة، وإنما هي مُستحبة. الرواتب القبلية -أي قبل الفريضة-؛ لها حكم منها تهيئة نفس المصلي للعبادة قبل الدخول في الفريضة، وأما البعدية فمن حكمها جبر خلل الفرائض. للرواتب فوائد عظيمة، من زيادة الحسنات، وتكفير السيئات، ورفع الدرجات.

Details...