1852
بعث النبي صلى الله عليه وسلم خالد بن الوليد إلى أهل اليمن يدعوهم إلى الإسلام فلم يجيبوه، ثم إن النبي صلى الله عليه وسلم بعث علي بن أبي طالب
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sent Khālid ibn al-Walīd to the people of Yemen to invite them to Islam, but they did not respond to him. Then, the Prophet sent ‘Ali ibn Abi Tālib
عن البراء رضي الله عنه قال: بعث النبي صلى الله عليه وسلم خالد بن الوليد إلى أهل اليمن يَدْعُوهُمْ إلى الإسلام فَلَمْ يُجِيبُوهُ، ثم إنَّ النبي صلى الله عليه وسلم بعث علي بن أبي طالب، وأمره أن يَقْفُلَ خالد ومن كان معه إلا رجل ممن كان مع خالد أحب أن يُعَقِّبَ مع علي رضي الله عنه فَلْيُعَقِّبْ معه قال البراء فَكُنْتُ مِمَّنْ عَقَّبَ مَعَهُ، فَلَمَّا دَنَوْنَا مِنَ القوم خرجوا إلينا فصلى بنا عليٌّ رضي الله عنه وَصَفَّنَا صَفًّا واحدا، ثم تقدَّم بين أيدينا، فقرأ عليهم كتاب رسول الله صلى الله عليه وسلم فَأَسْلَمَتْ هَمْدَانُ جَمِيعًا، فكتب علي رضي الله عنه إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم بإسلامهم، فلمَّا قرأ رسول الله صلى الله عليه وسلم الكتاب خَرَّ ساجدا، ثم رفع رأسه، فقال: السَّلَامُ عَلَى هَمْدَانَ، السلامُ على هَمْدَانَ.
Al-Barā' (may Allah be pleased with him) reported: The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sent Khālid ibn al-Walīd to the people of Yemen to invite them to Islam, but they did not respond to him. Then, the Prophet sent ‘Ali ibn Abi Tālib and ordered him to send back Khālid and those with him except if any of the men with Khālid wanted to stay with ‘Ali, in which case they should be allowed to do so. I was one of those who stayed with him. When we drew close to the people, they went out toward us, and ‘Ali (may Allah be pleased with him) led us in prayer and lined us in one row. Then, he stepped forward and stood before us and read out the Messenger’s letter to them. Thereupon, the entire Hamdān tribe embraced Islam. ‘Ali (may Allah be pleased with him) wrote to the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) informing him of their conversion to Islam. On reading that, the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) fell in prostration. Then, he raised his head and said: "Peace be upon Hamdān, peace be upon Hamdān."
حسن - (
رواه البيهقي ).
Hasan/Sound.
[Al-Bayhaqi]
يبين الحديث أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يخر ساجداً شكراً لله كلما جاءه أمر يسره، ومن ذلك ما حدث مع علي رضي الله عنه حينما أرسله النبي صلى الله عليه وسلم إلى اليمن ليدعوهم بعد أن أبوا أن يسلموا على يد خالد بن الوليد رضي الله عنه ، فلما دعاهم علي أسلمت همدان كلها فكتب بذلك إلى النبي صلى الله عليه وسلم فخر ساجداً؛ شكراً لله تعالى .
The Hadīth indicates that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) used to prostrate himself in gratitude to Allah, the Exalted, whenever he received good news. One of these occasions was when he sent ‘Ali (may Allah be pleased with him) to the people of Yemen to invite them to Islam after they had refused to convert to this religion when invited by Khālid ibn al-Walīd. When ‘Ali invited them, the whole of Hamdān responded and embraced Islam. Thereupon, ‘Ali sent a letter to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) wherein he conveyed this good news to him. Upon that, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) prostrated himself in gratitude to Allah, the Exalted.
أنَّ من أعظم نعم الله تعالى على عباده المسلمين، هو عزّ الإسلام، وإعلاء كلمة الله، ونصر دينه؛ فإنَّ حياة المسلمين الحقيقة، وسعادتهم الأبدية هي في عز دينهم ونصرته، فإسلامُ طوائفَ كبيرةٍ، ودخولهم في الإسلام، عزٌّ للمسلمين، وتكثير لسوادهم.
حرص النبي -صلى الله عليه وسلم- على هداية الخلق، وإنقاذهم من ظلام الكفر إلى نور الإيمان، فهو يبعث البعوث إليهم؛ ليدعوهم إلى دين الله تعالى، ويفرح الفرح العظيم بهدايتهم؛ لأنَّ في هذا أمورًا كثيرة:أولاً: إنقاذ هذا الجمع البشري من النار، والتسبب في دخولهم الجنة.الثاني: له الأجر الكبير في هدايتهم، ودلالتهم على الخير، فقد قال -صلى الله عليه وسلم-: "لأنْ يَهْدِيَ اللهُ بِكَ رَجُلًا واحدًا خيرٌ لكَ منْ حُمُرِ النَّعَم". رواه البخاري (2942)].الثالث: إنَّ في هذا نجاحًا لدعوته، وامتثالاً لأمر ربه، وأداءً لرسالته.
أنَّ سجود الشكر يكون من قيام، أفضل من كونه من قعودٍ؛ لقوله: "وخرَّ ساجدً"؛ فإنَّ الخرور لا يكون إلاَّ من قيام، ويحتمل أنَّ البشارة جاءته وهو قائم، فحينئذٍ لا يكون في الحديث دليل على استحباب سجود الشكر من قيام.
مشروعية هذا السجود عند وجود نعم الله تعالى وفضله، وكمال نعمته وتجددها، والله أعلم.
سجود الشكر لا تشترط له الطهارة إذ لا دليل على ذلك، ولأن سبب السجود قد يأتي فجأة والإنسان غير متطهر.
Details...
|