Hadeeth

Back to Index...

1849 أن عمر بن الخطاب رضي الله عنه، قرأ يوم الجمعة على المنبر بسورة النحل حتى إذا جاء السجدة نزل، فسجد وسجد الناس
‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) recited Sūrat An-Nahl on the pulpit during the Friday sermon, and when he reached the verse of prostration, he got down and prostrated, and so did the people

عن رَبيعة بن عبد الله بن الهُدَيْر التَّيْمِيِّ: أن عمر بن الخطاب رضي الله عنه ، قرأ يوم الجمعة على المِنْبَر بسورة النَّحل حتى إذا جاء السَّجدة نَزل، فسجد وسجد الناس حتى إذا كانت الجمعة القَابِلة قَرأ بها، حتى إذا جاء السَّجدة، قال: «يا أيُّها الناس إنا نَمُرُّ بالسُّجود، فمن سجد، فقد أصاب ومن لم يسجد، فلا إثم عليه ولم يَسجد عمر رضي الله عنه » وفي رواية: «إن الله لم يَفرض السُّجود إلا أن نشاء».

Rabī‘ah ibn ‘Abdullāh ibn al-Hudayr At-Taymi reported: ‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) recited Sūrat An-Nahl on the pulpit during the Friday sermon, and when he reached the verse of prostration, he got down and prostrated, and so did the people. The next Friday, he recited it, and when he reached the verse of prostration, he said: "O people, we pass by verses of prostration. Whoever prostrates has done something right, but there is no sin on those who do not prostrate." ‘Umar (may Allah be pleased with him) did not prostrate (that time). In another version: "Indeed, Allah did not make such prostration (of recitation) obligatory; we can do it if we wish to do so."

صحيح - ( رواه البخاري ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari]

معنى الحديث: "أن عمر بن الخطاب رضي الله عنه ، قرأ يوم الجمعة على المِنْبَر بسورة النَّحل حتى إذا جاء السَّجدة " عند قوله تعالى: {وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ دَابَّةٍ وَالْمَلَائِكَةُ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ * يَخَافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ} [النحل: 49، 50] "نَزل، فسجد وسجد الناس" نزل من على المِنْبَر وسجد على الأرض وسجد الناس معه. "حتى إذا كانت الجمعة القَابِلة قَرأ بها" أي: بسورة النَّحل، "حتى إذا جاء السَّجدة" أي: حتى إذا قرأ الآية التي فيها سجدة، وتأهب الناس للسجود لم يُسجد رضي الله عنه ، ومنعهم من السُّجود كما في رواية الموطأ : "فتَهيَّأ الناس للسجود فقال على رِسْلِكم إن الله لم يكتبها علينا إلا أن نَشاء فلم يسجد ومنعهم أن يسجدوا" ثم قال رضي الله عنه : "يا أيُّها الناس إنا نَمُرُّ بالسُّجود، فمن سَجد، فقد أصاب ومن لم يسجد، فلا إثم عليه" يعني: نَمُرُّ بالآيات التي فيها سَجدة، فمن سَجد فيها فقد أصاب السُّنة ومن لم يسجد فلا إثم عليه. "ولم يسجد عمر رضي الله عنه " لبيان أن سجود التِّلاوة ليس واجبا. وفي رواية: «إن الله لم يَفرض السُّجود إلا أن نشاء» أي : لم يوجبه علينا إلا إن شِئنا السُّجود سجدنا وإن لم نشأ لم نَسجد. وفي رواية: "يا أيُّها الناس، إنا لم نُؤمر بالسُّجود" فالحاصل: أن هذا الأثر من أمير المؤمنين قاله في خطبة الجمعة، أمام الصحابة كلهم، فلم يُنكر عليه أحد منهم؛ فدلَّ على عدم المعارضة، فحينئذٍ يكون قول الصحابي حجة، لاسيما الخليفة الرَّاشد، الذي هو أولى باتباع السُّنة، وبحضور جميع الصحابة، فيكون إجماعًا.
‘Umar ibn al-Khattāb (may Allah be pleased with him) recited Sūrat An-Nahl on the pulpit during the Friday sermon. When he reached the saying of Allah, the Almighty, which reads: {And to Allah prostrates whatever is in the heavens and whatever is on the earth of creatures, and the angels [as well], and they are not arrogant. They fear their Lord above them, and they do what they are commanded.} [Sūrat An-Nahl: 49-50] He descended from the pulpit and prostrated, and the people followed suit. The following Friday, he recited the same Sūrah, An-Nahl, and when he reached the verse of prostration, and the people were prepared for prostration, he did not prostrate and asked them to do the same, according to the version in Al-Muwatta’, which reads: "The people got prepared for prostration, but he said: 'Wait! Allah did not prescribe it upon us, except if we wish to do it.' So he did not prostrate, and he prevented them from doing so." Then he added: "O people, we pass by verses of prostration. Whoever prostrates has done something right, but there is no sin on those who do not prostrate," meaning: We come across verses of prostration, and those who prostrate do rightly follow the Sunnah, but those who fail to prostrate incur no sin. ‘Umar (may Allah be pleased with him) did not prostrate at that time to demonstrate that the prostration of recitation is not obligatory. He explained to them, as related in another version, that if we wish, we can prostrate, and if we wish, we may not prostrate. In yet another version: "O people, indeed, Allah has not made it obligatory on us to offer the prostration of recitation." In sum, this stance was reportedly taken by the Commander of the Faithful in a Friday sermon before all the Companions, none of whom criticized him for that, which indicates their approval. In such a situation, the opinion of a Companion constitutes reliable evidence, and more so if it is that of a rightly-guided Caliph, who is more worthy of acting upon the Sunnah. Moreover, as this opinion was stated in the presence of all Companions, this means that it enjoyed unanimous agreement.

استحباب سجود التلاوة، ثم إنه -رضي الله عنه- قاله بمحضر من الصحابة ولم ينكره عليه أحد، فكان إجماعًا سكوتيًا. فيه جواز قراءة سورة فيها سجدة في خطبة الجمعة. فيه أن الفَصل اليَسير في خطبة الجمعة لا يؤثر على صحتها. فيه أن سجود التلاوة لا يؤثر على صحة خطبة الجمعة. جواز قراءة سورة النَّحل في خطبة الجمعة. النُّزول من على المِنْبَر لأداء سجدة التِّلاوة، لكن هذا يُقيد بما إذا كان لا يمكنه السُّجود عليه؛ لضيق المكان، فينزل ويسجد وإن أمكنه سجد عليه. أن المُستمع تَبَع للقارئ، فإن سَجد، سجد المُستمع معه وإلا فلا . فيه أن السُّنة يُثاب فاعلها ولا يُعاقب تاركها . فيه أن خليفة المسلمين هو من يتولى خُطبة الجمعة. فيه فقه عمر -رضي الله عنه- وحرصه على بيان ونشر السُّنة. فيه فضل سورة النَّحل؛ لأن عمر -رضي الله عنه- كرر قراءتها في جمعتين.

Details...