Hadeeth

Back to Index...

1848 قلت لرسول الله صلى الله عليه وسلم : أفي سورة الحج سجدتان؟ قال: نعم، ومن لم يسجدهما، فلا يقرأهما
I said to the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him): Are there two prostrations in Sūrat al-Hajj? He said: Yes, and whoever does not perform them should not read them

عن عُقْبَة بن عامر رضي الله عنه قال: قلت لرسول الله صلى الله عليه وسلم : أفِي سورة الحج سَجدَتَان؟ قال: «نعم، ومن لم يَسْجُدْهما؛ فلا يَقْرَأْهما».

‘Uqbah ibn ‘Āmir (may Allah be pleased with him) reported: I said to the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him): "Are there two prostrations in Sūrat al-Hajj?" He said: "Yes, and whoever does not perform them should not read them."

صحيح - ( رواه أبو داود ). Sahih/Authentic. [Abu Dawood]

في هذا الحديث: يسأل عُقبة بن عامر رضي الله عنه النبي صلى الله عليه وسلم ويَستفهم منه عن سورة الحج، أفيها سجدتان؟ فأجابه النبي صلى الله عليه وسلم بنعم، فيهما سجدتان. ثم زاده حكما آخر، وهو: "ومن لم يَسجدهما فلا يَقرأهما" أي: من أتى على هاتين الآيتين، ولم يُرد السُّجود فيهما فلا يقرأهما، وهذا النهي ليس للتحريم ولكنه للكراهة، وسجود التلاوة سُنة.
In this Hadīth, ‘Uqbah ibn ‘Āmir (may Allah be pleased with him) asks the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) whether or not there are two prostrations in Sūrat al-Hajj. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) replied in the affirmative, then he added another ruling to that: "Whoever does not perform them should not read them," meaning: whoever reaches these two verses and does not intend to prostrate upon reading them should not read them in the first place. This prohibition does not indicate unlawfulness; rather, it indicates undesirability, because the prostration of recitation is a (recommended) Sunnah.

الحديث دليل على أنَّ في سورة الحج سجدتين. الرَدٌ على من لم يعتبر السَّجدة الثانية من سَجدات القرآن. الحديث يدل على مِيزة سُورة الحج على غيرها من سور القران؛ بأنَّ فيها سجدتين، إلا أن ذلك لا يدل على تفضيلها على غيرها من السّور مطلقًا، وإنَّما يفضل الشَّيء على الشَّيء بحسب ما قيِّد به. أن القرآن يتفاضل، وأن بعضه أفضل من بعض؛ لحكمة الله أعلم بها. مشروعية إجابة السائل بأكثر مما سأل مما يحتاج إليه.

Details...