Hadeeth

Back to Index...

1770 لم يكن فاحشًا ولا متفحِّشًا ولا صَخَّابًا في الأسواق، ولا يجزي بالسيئة السيئة، ولكن يعفو ويصفح
He was not unseemly or obscene in his speech, nor was he loud-voiced in the markets, nor did he return evil for evil, but he would forgive and pardon

عن أبي عبد الله الجَدَلِي قال: سألتُ عائشة رضي الله عنها ، عن خُلُق رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: «لم يكن فاحِشًا ولا مُتَفَحِّشًا ولا صَخَّابًا في الأسواق، ولا يَجْزي بالسيئةِ السيئةَ، ولكن يَعْفو ويَصْفَح».

Abu ‘Abdullāh al-Jadali reported: I asked ‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) about the moral character of the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) and she said: "He was not unseemly or obscene in his speech, nor was he loud-voiced in the markets, nor did he return evil for evil, but he would forgive and pardon."

صحيح - ( رواه الترمذي وأحمد ). Sahih/Authentic. [At-Tirmidhi]

سأل أبو عبد الله الجدلي رحمه الله عائشة رضي الله عنها عن خُلُق رسول الله صلى الله عليه وسلم فأخبرت أنه كان ذا خلق عالٍ، فلم يكن بذيئًا يتكلم بالقبيح من القول، ولا مكثرًا من الفحش متكلفًا له، ولا يرفع صوته في الأسواق على الناس لسوء خلقه، ولا يكثر الصياح عليهم، بل يلين جانبه لهم ويرفق بهم، وإذا أساء إليه أحد فإنه لا يقابله بالإساءة، بل يعفو عنه ويسامحه.
Abu ‘Abdullāh al-Jadali (may Allah have mercy upon him) asked ‘Ā'ishah (may Allah be pleased with her) about the moral traits of the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) and she told him that his morals were sublime. He neither used foul language nor feigned obscenity, and he never raised his voice at the people in the markets in a rude manner. He never shouted at them; rather, he was always lenient and compassionate. If someone treated him improperly, he would never return evil with evil, but would forgive and pardon him.

بيان ما كان عليه النبي -صلى الله عليه وسلم- من الخلق الرفيع والبعد عن الأخلاق الذميمة. ذم التكلم بالبذيء من القول والكلام القبيح. ذم رفع الصوت من غير داع. ذم أهل السوق الذين يكونون بالصفة المذمومة من علو الصوت واللغط والزيادة في المدحة والذم لما يتبايعونه وكثرة الحلف وغير ذلك. مدح من يقابل الإساءة بالعفو والمسامحة.

Details...