Hadeeth

Back to Index...

1730 أمرت أن أسجد على سبعة أعظم على الجبهة، وأشار بيده على أنفه واليدين والركبتين، وأطراف القدمين ولا نكفت الثياب والشعر
I have been commanded to prostrate on seven bones: the forehead (and he pointed to his nose), the hands, the knees, and the extremities of the feet, and not to tuck up the clothes and hair

عن ابن عباس رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «أمِرْت أن أسْجُد على سَبْعَة أعَظُم على الجَبْهَة، وأشار بِيَده على أنْفِه واليَدَين والرُّكبَتَين، وأطْرَاف القَدَمين ولا نَكْفِتَ الثِّياب والشَّعر».

Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) reported: The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "I have been commanded to prostrate on seven bones: the forehead (and he pointed to his nose), the hands, the knees, and the extremities of the feet, and not to tuck up the clothes and hair."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

معنى حديث :"أمِرْت أن أسْجُد" وفي رواية "أُمرنا"، وفي رواية: "أَمَر النبي صلى الله عليه وسلم "؛ والثلاث الروايات كلها للبخاري، والقاعدة الشرعية أنَّ ما أُمِرَ به النبي صلى الله عليه وسلم فهو أمرٌ عامٌّ له ولأمته؛ "على سَبْعَة أعَظُم" أي: أمِرت أن أسجد على سَبعة أعْضَاء، فالمراد بالأعَظُم: أعضاء السُّجود كما جاء مفسرا في الرواية الأخرى، ثم فسَّرها بقوله: "على الجَبْهَة" أي أُمِرت بالسُّجود على الجَبَهة، مع الأنْف كما يدل عليه قوله: "وأشار بِيَده على أنْفِه"، أي أشار إلى أنْفِه ليُبَيِّن أنَّهما عُضو واحد. "واليَدَين" أي وعلى باطِن الكَفَّين، كما هو المُراد عند الإطلاق، "والرُّكبَتَين وأطْرَاف القَدَمين" أي: وأُمِرت أن أسْجُد على الرُّكبتين وعلى أطراف أصابِع القَدَمَين وفي حديث أَبي حُميد السَّاعدي رضي الله عنه في باب صفة الصلاة بلفظ: (واسْتَقبل بأصابع رِجْلَيه القِبْلَة) أي وهو ساجد. "ولا نَكْفِتَ الثِّياب والشَّعر" والكَفْت: الجَمع والضَّم، والمعنى: لا نَضُم ولا نَجمع الثِّياب والشَّعر من الانتشار عند الرُّكوع والسُّجود، بل نترك الأمر على حاله حتى يقعا على الأرض ليَسجد بجميع الأعضاء والثِّياب والشَّعر.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "I have been commanded to prostrate…” In another narration he said: "We have been commanded…” and a third narration says: "The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) commanded...” All these are recorded in Al-Bukhāri. There is a basic Islamic principle that anything the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) is commanded to observe is an instruction given to him and to his community at large. "On seven bones", meaning: On seven parts of the body, which another narration specifies as “body parts of prostration.” These are the forehead including the nose, the hands including the palms, the knees, and the extremities of the feet. In the Hadīth of Abu Humayd As-Sa‘īdi (may Allah be pleased with him): "He pointed his toes toward the Qiblah", meaning: while prostrating. "And not to tuck up the clothes and hair'', meaning: Do not prevent one's clothes and hair from spreading out when bowing and prostrating. They should be left to fall to the ground, so everything can prostrate to Allah: parts of the body, clothes, and hair.

وجوب السُّجود في الصلاة على الأعَضاء السَّبعة؛ لأن الأصل في الأمر الوجوب. أنه لا يجزئ السَّجود على الجَبَهة دون الأنف أو الأنْف دون الجَبهة؛ لأن النبي -صلى الله عليه وسلم- لما ذَكر الجَبَهة أشار إلى الأنْف. وجوب السُّجود على العُضو جَميعه، ولا يَكفي بَعض ذلك، والجَبهة يَضع منها على الأرض ما أمْكَنه. ظاهره أنه لا يجب كَشف شيء من هذه الأعضاء؛ لأن مُسمى السُّجود عليها يصدق بوضْعِها من دون كَشْفِها، ولا خلاف أن كشف الرُّكبتين غير واجب، لما يخاف من كَشْف العورة، وكذا القَدَمين لجواز الصلاة بالخُفْين. كراهية كَفْت الثَّوب في الصلاة. كراهية عَقْص الشَّعر وعقده خلف القَفَا، سواء تَعمده للصلاة أَمْ كان كذلك قبل الصلاة وفعلها لمعنى آخر وصلَّى على حاله بغير ضرورة.
It is obligatory to prostrate in prayer upon the seven limbs. A command basically signifies an obligation. Prostrating upon the forehead without the nose is not valid, neither is prostration upon the nose is valid without the forehead. When the Prophet (m

Details...