Hadeeth

Back to Index...

1709 دعهما يا أبا بكر؛ فإنها أيام عيد، وتلك الأيام أيام منى
Leave them, for these are the days of Eid. Those were the days of Mina

عن عائشة رضي الله عنها أن أبا بكر رضي الله عنه ، دخل عليها وعندها جاريتان في أيام منى تُدَفِّفَانِ، وتضربان، والنبي صلى الله عليه وسلم مُتَغَشٍّ بثوبه، فانتهرهما أبو بكر، فكشف النبي صلى الله عليه وسلم عن وجهه، فقال: «دعهما يا أبا بكر؛ فإنها أيام عيد»، وتلك الأيام أيام منى، وقالت عائشة: رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يسترني وأنا أنظر إلى الحبشة وهم يلعبون في المسجد، فزجرهم عمر، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : «دعهم أَمْنًا بني أَرْفِدَة».

‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) reported that during the days of Mina, Abu Bakr came to her while there where two girls with her; they were beating drums, and the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) was covering himself with his garment (while he was lying down). Abu Bakr rebuked the two girls, but the Prophet uncovered his face and said: "O Abu Bakr, leave them, for these are the days of Eid." Those were the days of Mina, ‘Ā’ishah added: "I was being screened by the Prophet while I was watching the Ethiopians playing in the Mosque." ‘Umar rebuked them, but the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Leave them, O Banu Arfida, play; it is safe."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

في الحديث بيان يسر الشريعة وسماحتها، وأنَّ نهجها مخالف لما عليه كثير من المتشددين والمتنطعين، الذين يرون الدين شدةً وجفاءً وعنفًا؛ فيبين الحديث الشريف جواز ضرب الدف والغناء في أيام الأعياد؛ وذلك لفعل الجواري ذلك أمام النبي صلى الله عليه وسلم وإنكاره على من أنكر عليهن، وكذلك الأمر في اللهو بالحراب ونحوها. والحبشة جُبِلُوا على حب اللعب والطرب؛ فالنبي صلى الله عليه وسلم سمح لهم بإقامة غرضهم هذا في المسجد، مراعيًا في ذلك سياسية شرعية هامة، أشار إليها في بعض ألفاظ الحديث، وهي: 1/ إعلام الطوائف التي لم تدخل في الإِسلام؛ -لخوفها من شدته وعنفه- أنَّ الإِسلام دين سماح، وانشراح، وسعة، لاسيما من تلك الطوائف، طائفة اليهود، الذين ينأون عنه وينهون عنه؛ ولذا جاء في بعض ألفاظ الحديث أنَّ عمر أنكر عليهم، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : "دعهم؛ لتعلم اليهود أنَّ في ديننا فسحة، وأني بعثتُ بالحنيفية السمحة". 2/ أنَّ لعبهم كان في يوم عيد، والأعياد هي أيام فرح ومسرة، وتوسُّع في المباحات. 3/ أَنَّه لعب رجال فيه خشونة، وحماس، وشجاعة.
This Hadīth displays the ease and kindness of this religion. It shows how its methodology contradicts that of extremists, who believe the religion to be harsh and violent. This Hadīth proves the permissibility of beating the drum and singing on the days of Eid based on the actions of the two girls in the presence of Prophet Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) besides his reprimand to the one who reprimanded the two girls. The same goes for playing with spears and the likes. Ethiopians naturally love playing and beating drums. So the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) allowed them to do what they wanted in the mosque, targeting to (clarify) a state policy. It is asserted in some of the Hadīth's wordings. This policy includes: 1. Announcing to non-Muslim groups who are afraid to embrace Islam because they assume that it is harsh and violent that Islam is a religion of kindness, peace, and pardon, especially amongst sects like the Jews, who are remote from it and prevent people from it. For this reason, some narrations of the Hadīth report that ‘Umar reprimanded the Ethiopians, but the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Leave them alone, so that the Jews will know that there is ease in our religion and that I was sent with the pure and kind religion." 2. They played on the day of Eid, which are days of happiness and pleasure and indulging oneself with permissible practices. 3. It is a manly game featuring enthusiasm and courage.

إعلام الطوائف التي لم تدخل في الإِسلام؛ -لخوفها من شدته وعنفه- أنَّ الإِسلام دين سماح، وانشراح، وسعة وأن الأعياد هي أيام فرح ومسرة، وتوسُّع في المباحات، وأَنَّ لعب الحبشة لعب رجال فيه خشونة، وحماس، وشجاعة. بيان يسر الشريعة وسماحتها. استغلال هذه النصوص الشريفة وأمثالها، واستغلال سماحة الإِسلام لإفشاء الأغاني المحرمة، والمجالس الخليعة، والأصوات الفاتنة الرقيقة الرخيمة، والمناظر المخجلة لا يجوز؛ والإِسلام وسط بين الغالي والجافي. أنَّ لعبهم بحرابهم فيه تدريب على الشجاعة، والبسالة، والقتال، والاستعداد للعدو، وفيه مصلحة شرعية عامة، فسماحة الإِسلام ويسره مع تلك المبررات الهادفة، سوَّغت قيام مثل هذا في المسجد النبوي الشريف. أنَّ المرأة تنظر إلى الرجال الأجانب، إذا لم يكن ذلك نظر شهوة. حسن خلق النبي -صلّى الله عليه وسلّم- وكريم معاشرته لأهله، فينبغي على المسلم امتثال ذلك، والاقتداء بنبيه -صلّى الله عليه وسلّم-، والله تعالى أعلم.

Details...