Hadeeth

Back to Index...

1678 لا تجادلوا في القرآن فإن جدالًا فيه كفر
Do not argue about the Qur’an, for arguing about it constitutes disbelief

عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «لا تُجادِلوا في القرآن؛ فإنَّ جِدالًا فيه كُفرٌ».

‘Abdullāh ibn ‘Amr (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Do not argue about the Qur’an, for arguing about it constitutes disbelief."

صحيح - ( رواه أبو داود الطيالسي ). Sahih/Authentic. [Abu Dawood At-Tayaalisi]

نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن الجدال في القرآن؛ لأنه يؤدي إلى كفر؛ وذلك لأن الإنسان قد يسمع قراءة آية أو كلمة لم تكن عنده، ولا علم له بها فيتسرع ويخطِّئ القارئ وينسِب ما يقرؤه إلى أنه غير قرآن، أو يجادله في معنى آية لا علم له بها ويضلله، والجدال ربما صرفه عن الحق وإن ظهر له وجهه، فلذلك حُرِّم وسُمِّي كفرًا؛ لأنه يؤدي بصاحبه إلى الكفر، ومتى سلم الإنسان من ذلك كله فهو مباح أو محمود، كمن يسأل للتعلم أو لإظهار الحق، كما قال تعالى : {وجادلهم بالتي هي أحسن}.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) forbade arguing about the Qur’an, for doing so leads to disbelief. Also, one might hear a verse or a word of the Qur’an being read in a certain way that he is unaware of, so he would hasten to judge the reader as mistaken, attribute to him that he reads something other than the Qur’an, or argue with him about the meaning of a verse that he is not versed in, thereby misguiding him. Argument might distract one from the truth, even if the point is made. Therefore, argumentation of this kind has been forbidden and is called 'disbelief', because it leads the arguer to disbelief. Argumentation, when it is free of such implications, is allowed or commendable, such as when asking to learn or to show the truth. In this regard, Allah, the Exalted, says: {And argue with them in the fairest manner.} [Sūrat An-Nahl: 125]

النهي عن الجدال في القرآن. الجدال في القرآن بما يؤدي إلى رده أو رد بعضه أو تكذيب ما جاء فيه من الحق يؤدي بصاحبه إلى الكفر. المراد بالجدل المنهي عنه في الحديث: الجدال على الباطل, وأما طلب المغالبة لإظهار الحق, فإنه محمود كما قال -تعالى-: {وجادلهم بالتي هي أحسن}. ينبغي على صاحب القرآن والسنة صيانتهما عن ذكر أدلتهما لمن لا يُنصِفُ من كافرٍ ومبتدع, ولا يعرضهما لمن هو أحذقُ منه بالجدل، وأبرعُ في المراء؛ لأن ذلك قد يكون سببًا في خذلان الحق.

Details...