Hadeeth

Back to Index...

166 إذا صلَّى أحدكم إلى شيء يَسْتُرُهُ من الناس، فأراد أحد أن يَجْتَازَ بين يديه فَلْيَدْفَعْهُ، فإن أبى فَلْيُقَاتِلْهُ؛ فإنما هو شيطان
When anyone of you prays towards an object that acts as a barrier between him and the people and then someone tries to pass in front of him, he should push him away; and if he insists, he should fight him, for indeed he is a devil

عن أبي سعيد الْخُدْرِيِّ رضي الله عنه مرفوعًا: (إذا صلَّى أحدكم إلى شيء يَسْتُرُهُ من الناس، فأراد أحد أن يَجْتَازَ بين يديه فَلْيَدْفَعْهُ، فإن أبى فَلْيُقَاتِلْهُ؛ فإنما هو شيطان).

Abu Sa‘īd al-Khudri (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "When anyone of you prays towards an object that acts as a barrier between him and the people and then someone tries to pass in front of him, he should push him away; and if he insists, he should fight him, for indeed he is a devil."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

يأمر الشرع باتخاذ الحزم والحيطة في الأمور كلها، وأهم أمور الدين والدنيا الصلاة، لذا حثَّ الشارع الحكيم على العناية بها واتخاذ السُتْرة لها إذا دخلَ المصلي في صلاته لتستره من الناس، حتى لا ينقصوا صلاته بمرورهم بين يديه، وأقبل يناجي ربه، فإذا أراد أحد أن يجتاز بين يديه، فليدفع بالأسهل فالأسهل، فإن لم يندفع بسهولة ويسر، فقد أسقط حرمته، وأصبح معتدياً، والطريق لوقف عدوانه، المقاتلة بدفعه باليد، فإن عمله هذا من أعمال الشياطين، الذين يريدون إفساد عبادات الناس، والتلبيس عليهم في صلاتهم.
The Shariah enjoins caution and firmness in all matters. Prayer is the most important among all worldly and religious affairs. Therefore, the wise Lawgiver urges people to take care of it and orders the praying person to use something as a barrier between himself and the people so that they would not render his prayer deficient by passing in front of him as he worships his Lord and communicates privately with Him. If someone tries to pass before him, he should repel him in the easiest way possible. If he does not stop, however, he is no longer deemed inviolable, for he is now a transgressor. In such a situation, the only way to avert his aggression is to fight him by pushing him away forcefully. This is because his action is typical of the devils who seek to spoil people's acts of worship and cause them confusion during prayer.

مشروعية السترة للمصلى لِيَقيَ صلاته من النقص أو القطع. مشروعية قربه منها، ليتمكن من رَدّ من يمر بينه وبينها، ولئلا يضيق على المارَّة. تحريم المرور بين المصلي وبين سُتْرته؛ لأنه من عمل الشيطان. منع من يريد المرور بين المصلى وبين سترته، ويكون بإشارة أو تسبيح أوَّلاً، فإن لم يندفع، منع ولو بِدَفعه، لأنه معتدٍ. أن المدفوع بعد التنبيه والرفق معه إذا رفض وتسبب موته من الدفع فليس على الدافع ذنب ولا قصاص؛ لأن دفعه مأذون فيه، وما ترتب على المأذون فيه، غير مضمون. مشروعية الحركة في الصلاة لمصلحتها. يؤخذ منه أن الدفع لا يجوز إلا إذا صلى إلى سُتْرة معتبرة شرعاً. جواز إطلاق لفظ الشيطان على من فتن شخصا في دينه. يؤخذ منه مشروعية الدفع في الحرم المكي لعموم الحديث.

Details...