Hadeeth

Back to Index...

1642 لا يقبل الله صلاة حائض إلا بخمار
Allah does not accept the prayer of any woman who has reached the age of menstruation unless [she is] veiled

عن عائشة رضي الله عنها عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «لا يَقْبَل الله صلاة حَائض إلا بِخِمَار».

‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Allah does not accept the prayer of any woman who has reached the age of menstruation unless [she is] veiled.''

صحيح - ( رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه وأحمد ). Sahih/Authentic. [Ibn Maajah]

لا يجوز للمرأة البَالغة العاقلة أن تُصلي بغير خِمار، أي كاشفة لرأسها وعُنقها، فإن صلَّت كذلك فإن صلاتها باطلة؛ لقوله صلى الله عليه وسلم : (لا يقبل الله) ونفي القَبول المُراد به هنا : نفي الصحة والإجزاء. والمقصود بالحائض هنا: المرأة البَالغة التي بَلغت سِنَّ المحيض بأية علامة من علامات البلوغ، وهي: الحيضُ، أو نزولُ المنيِّ، أو نَباتُ شَعْر العَانة، أو بإتمام خمسة عشر عاماً، وعَبَّر بالحيض؛ لاختصاصه بالنساء؛ ولأنه هو الغالب، وليس المقصود به مَن هي مُتَلَبِّسة بالحيض؛ لأن المرأة ممنوعة من الصلاة في زمن الحيض؛ لثُبوت السُّنة بذلك وإجماع العلماء.
It is not permissible for a woman of age and sound intellect to pray without a veil, meaning: with her head and neck bare. If she prays unveiled, her prayer is invalid. Here, the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) says: "Allah does not accept" her prayer. This means that the lady's prayer is neither valid nor rewarded. For these restrictions to apply, one must be of age, which, in Islamic terms, has signs: menstruation, emission of semen, growth of pubic hair, or completing fifteen years of age. Menstruation is mentioned in the Hadīth because it is a specific sign of female adulthood. It should be noted, however, that women cannot pray when they have their cycle. Texts of the Sunnah, as well as the scholarly consensus, rule against performing the prayer during menses.

أنَّ ستر العورة في الصلاة شرطٌ لصحَّتها، والعورةُ في الصَّلاة تختلفُ باختلاف المصلِّين، من حيث الجِنس، ومن حيث السِّنُّ. أن الحَيض للأُنثى من علامات بُلوغها، ولو لم تَبْلُغ خمسة عشر عامًا. أنَّ الجارية إذا بلغَت كُلِّفت بالأحكام الشرعية كلِّها. أن المرأة إذا بَلغَت وجب عليها عند الصلاة أن تَستر رأسها. مفهومُ الحديث: أنَّ من دون البلوغ تَصِحُّ صلاتها بغير خِمار.

Details...