1617
قدم علينا أبو جمعة الأنصاري، قال: كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ومعنا معاذ بن جبل عاشر عشرة فقلنا: يا رسول الله هل من أحد أعظم منا أجرًا؟
Abu Jumu‘ah al-Ansāri once came to us and said: "We were with the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) and we were ten, including Mu‘ādh ibn Jabal. We said: 'O Messenger of Allah, is there anyone who will acquire greater rewards than ours?'"
عن ابن جُبير، قال: قَدِم علينا أبو جُمعة الأنصاري، قال: كنَّا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ومَعَنا معاذ بن جَبَل عاشرَ عشرةٍ فقلنا: يا رسول الله هل مِن أَحَدَ أعْظَمُ مِنَّا أجرًا، آمنَّا بك واتَّبَعْناك؟ قال: «وما يَمْنَعُكم من ذلك ورسولُ الله بيْن أَظْهُرِكم، يأتيكم بالوَحْي من السماء؟ بل قومٌ يأتون مِنْ بَعْدِكم يأتيهم كتابٌ بيْن لَوْحَيْن فيؤمنون به ويعملون بما فيه، أولئك أعظمُ منكم أجرًا».
Ibn Jubayr reported: Abu Jumu‘ah al-Ansāri once came to us and said: "We were with the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) and we were ten, including Mu‘ādh ibn Jabal. We said: ‘O Messenger of Allah, is there anyone who will acquire greater rewards than ours? We believed in you and followed you.’ He said: ‘What prevents you from doing so, while the Messenger of Allah is among you, bringing you the revelation from heaven? There are people who will come after you and who will be given a book between two covers (the Qur’an), and they will believe in it and implement its commands. They have a greater reward than yours.'"
صحيح - (
رواه البخاري في خلق أفعال العباد والطبراني ).
Sahih/Authentic.
[Al-Bukhari in Khalq Af‘aal al-‘ibaad]
يخبر أبو جُمعة الأنصاري أنهم كانوا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وهم عشرة نفر ومعهم معاذ بن جبل، فسألوا رسول الله صلى الله عليه وسلم هل أحد أعظمُ منا أجرًا، فلقد آمنَّا بك -أي صدقناك تصديقًا جازمًا- واتبعناك؟ فأخبرهم النبي صلى الله عليه وسلم أنه قد سهل عليهم أمر الإيمان به واتباعه صلى الله عليه وسلم ؛ لأنه بينهم يأتيهم بالوحي من السماء، ولكن هناك أناس أعظم منهم أجرًا، وهم الذين يأتون من بعد الصحابة يجدون كتابًا -وهو القرآن الكريم- فيؤمنون به ويعملون بما فيه، والمعنى أنهم خير منكم من هذه الحيثية، وأعظم أجرًا منكم فيها، وإن كنتم خيرًا منهم من جهات أخرى كالمسابقة والمشاهدة والمجاهدة، فليس في هذا الحديث دليل على أن غير الصحابة أفضل من الصحابة؛ لأن زيادة الأجر في بعض الأمور لا تدل على الأفضلية المطلقة، وأهل السنة على أن منزلة الصحبة لا تساويها منزلة، وأن كل صحابي هو أفضل من جميع مَن يأتي بعده من غير الصحابة.
In this Hadīth, Abu Jumu‘ah al-Ansāri (may Allah be pleased with him) narrated that ten people, including himself and Mu‘ādh ibn Jabal, were accompanying the Messenger of Allah (may Allah’s peace and blessings be upon him) and they asked him if there were other Muslims who would acquire greater rewards than theirs (meaning: the Prophet's Companions), arguing that they believed in the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) decisively and followed him firmly. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) told them that believing and following him was easier for them because he lived among them and brought them the revelation from heaven. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) added that there would be people who would get a greater reward, as they would come after the Companions to find just a book between two covers (the Qur’an), yet they would believe in it and implement its commandments. The meaning is that such Muslims will acquire a reward that is greater than the reward of the Companions (may Allah be pleased with them) only in this regard, even if the Companions surpassed them in other aspects, such as hard work and dedication in serving Allah and struggling for His cause. Thus, this Hadīth cannot be taken as proof that a Muslim who exists after the time of the Companions is better than the honorable Companions, as earning greater reward for some acts does not ensure absolute superiority. Ahl As-Sunnah wa al-Jamā‘ah believe that Companionship of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) is an unparalleled status, and that every Companion is better than any Muslim who comes after the Companions.
في الحديث فضيلة عظيمة لمن آمن بالنبي -صلى الله عليه وسلم- ولم يره.
فضيلة الصحبة لا تساويها منزلة.
هذا الحديث لا يدل على أفضلية غير الصحابة على الصحابة، لأن مجرد زيادة الأجر لا يستلزم ثبوت الأفضلية المطلقة.
فيه إشارة إلى ما ستقوم به الأمة بعده -صلى الله عليه وسلم- من جمع القرآن.
Details...
|