Hadeeth

Back to Index...

1567 إن الله لا يقبض العلم انتزاعًا يَنْتَزعهُ مِنَ النَّاسِ، وَلكِنْ يَقْبِضُ العِلْمَ بِقَبْضِ العُلَمَاءِ
Verily, Allah does not take away knowledge by snatching it from the people; rather, He takes away knowledge with the death of the scholars

عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما ، قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ العِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزعهُ مِنَ النَّاسِ، وَلكِنْ يَقْبِضُ العِلْمَ بِقَبْضِ العُلَمَاءِ، حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِماً، اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوساً جُهَّالاً، فَسُئِلُوا فَأفْتوا بِغَيْرِ عِلْمٍ، فَضَلُّوا وَأضَلُّوا».

‘Abdullāh ibn ‘Amr ibn al-‘Ās (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “Verily, Allah does not take away knowledge by snatching it from the people; rather, He takes away knowledge with the death of the scholars until, when He leaves no scholar behind, the people turn to the ignorant as their leaders. They are asked, so they give religious judgments without knowledge; thus they are led astray and lead others astray.”

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

عن عبدالله بن عمرو رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "إن الله لا يقبض العلم"، المراد به علم الكتاب والسنة وما يتعلق بهما، "انتزاعاً ينتزعه من الناس"، يعني: لا يقبض العلم من الناس بأن يرفعه من بينهم إلى السماء، "ولكن يقبض العلم"، أي: يرفعه، "بقبض العلماء"، أي: بموتهم ورفع أرواحهم، "حتى إذا لم يبق"، أي: الله، "عالماً"، بقبض روحه "اتخذ الناس رؤوساً"، أي: خليفة وقاضياً ومفتياً وإماماً وشيخاً، "جهالاً"، جمع جاهل أي: جهلة، "فسئلوا، فأفتوا"، أي: أجابوا وحكموا، "بغير علم، فضلوا" أي: صاروا ضالين، "وأضلوا"، أي: مضلين لغيرهم، فيعم الجهل العالم، ففي هذا الحديث إشارة إلى أن العلم سيقبض، ولا يبقى في الأرض عالم يرشد الناس إلى دين الله، فتتدهور الأمة وتضل بعد ذلك.
‘Abdullāh ibn ‘Amr ibn al-‘Ās (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: “Verily, Allah does not take away knowledge,” meaning knowledge of the Qur’an and the Sunnah and what is relevant to them. “By snatching it from the people,” i.e. removing knowledge from among them by raising it to heaven. “Rather, He takes away knowledge with the death of the scholars,” i.e. He raises knowledge by the death of scholars and the raising of their souls. “The people turn to the ignorant as their leaders,” i.e. they turn to them as rulers, judges, muftis, Imāms and Sheikhs. They rule and give religious judgments without knowledge, thus they are led astray and lead others astray, and ignorance prevails in the world. This Hadīth portends the removal of knowledge. There will be no scholar left on earth to guide the people to the religion of Allah. In consequence, the Muslim nation will deteriorate and go astray.

الحث على طلب العلم، ليكثر العلماء، ويعم نفع الناس بهم. موت العلماء مصيبة تحل بالأمة، وثَلْم في الإسلام. الفتوى هي الرياسة الحقيقية، وذم من يقدم عليها بغير علم. التحذير من استفتاء الجاهلين، أو الفتوى بغير علم. الفتوى بالرأي سبيل الضلال والإضلال. قلة العلم بالدين من علامات قرب القيامة.

Details...