Hadeeth

Back to Index...

1534 فضلنا على الناس بثلاث: جعلت صفوفنا كصفوف الملائكة، وجعلت لنا الأرض كلها مسجدا، وجعلت تربتها لنا طهورا، إذا لم نجد الماء
We have been preferred over others by three (privileges): Our rows are like the rows of the angels, the whole earth is for us a place to pray and its dust is for us a means to purify ourselves with if we do not find water

عن حذيفة رضي الله عنه مرفوعًا: «فُضِّلْنَا على الناس بِثَلاث: جُعِلَت صُفُوفَنا كصفُوف الملائِكة، وجُعلت لنَا الأرض كُلُّها مسجدا، وجُعلت تُرْبَتُهَا لنا طَهُورا، إذا لم نَجِد الماء. وذَكر خِصْلَة أُخرى».

Hudhayfah (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: ''We have been preferred over others with three (privileges): Our rows are like the rows of the angels, the whole earth is for us a place to pray and its dust is for us a means to purify ourselves with if we do not find water.'' And he mentioned a third privilege.

صحيح - ( رواه مسلم ). Sahih/Authentic. [Muslim]

هذا الحديث لبيان شرف هذه الأمة وتفضيلها على باقي الأمم ببعض المميزات، وقوله -عليه الصلاة والسلام- : "فُضِّلْنَا على الناس بِثَلاث" أي: أن الله تعالى فَضَّلَنا على جميع الأمم السابقة بثلاث خِصال، وليس فيه انْحِصار خصوصيات هذه الأمة في الثلاث؛ لأنه عليه الصلاة والسلام كان تنزل عليه خصائص أُمَّته شيئاً فشيئاً، فيُخْبِر عن كل ما نَزَل عليه عند إنزاله مما يناسبه. "جُعِلَت صُفُوفَنا كصفُوف الملائِكة" وهي: أن وقُوفَنَا في الصلاة، كما تَقِف الملائكة عند ربِّها، وهو أنهم يُتِمُّون المُقدم، ثم الذي يَلِيه من الصفوف ثم يَرُصُّون الصَّفَّ كما ورد التصريح بذلك في سنن أبي داود وغيرها (ألا تصفون كما تَصُف الملائكة عندَ ربِّها؟) فقلنا: يا رسول الله، وكيف تَصُفُّ الملائكة عند ربِّها؟ قالَ: (يتمون الصفوف الأولى، ويتراصون في الصَفِّ). وهذا بخلاف الأمم السابقة، فإنهم كانوا يَقِفُون في الصلاة كيف ما اتَفق. "وجُعلت لنَا الأرض كُلُّها مسجداً، وجُعلت تُرْبَتُهَا لنا طَهُوراً أي: أنَّ الله تعالى جعل الأرض كلها مواضع صالحة للصلاة، فيصلِّي في أي مكان تُدركه الصلاة فيه، فلا يختص به موضعٌ دون غيره تخفيفاً عليهم وتيسيراً لهم، بخلاف الأمم السابقة، فإنهم لا يصلون إلا في الكنائس والبِيَع؛ ولذا جاء في بعض روايات هذا الحديث عند أحمد: (وكان مَنْ قبلي إنَّما يُصلون في كنائسهم) وفي رواية أخرى: (ولم يَكن أحَدٌ من الأنبياء يصلِّي حتى يبلغ مِحْرَابه). لكن خُصَّ من عموم هذا الحديث ما نَهَى الشَّارع عن الصلاة فيه، كالحمام والمقبرة وأعطان الأبل والمواضع النجسة. "وجُعلت تُرْبَتُهَا لنا طَهُورا" يعني أن الانتقال إلى التيمم مشروط بعدم وجود الماء، وقد دَلَّ على ذلك أيضا القرآن، قال تعالى: (فلم تجدوا ماءا فتيمموا صعيداً طيباً) وهذا محل إجماع من العلماء، ويلحق بفاقد الماء، من تَضرر باستعماله. "وذَكر خِصْلَة أُخرى" ما تقدم خَصْلَتان؛ لأن ما ذُكِر عن الأرض من كَونها مسجدًا وطهورًا خَصْلَة واحدة وأما الثالثة فَمَحْذُوفة هُنا، وجاء ذِكْرُها في رواية النسائي من طريق أبي مالك الراوي هُنا في مسلم قال: (وأُوتِيتُ هؤلاء الآيات آخر سورة البقرة من كَنْز تحت العَرْش لم يُعْطَ منه أحَدٌ قَبْلِي، ولا يُعْطَى منه أحَدٌ بَعْدِي).
This Hadīth indicates the honor of the Muslim nation through the divine favors that it has received apart from other nations. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) states that Allah, the Exalted, bestowed upon Muslims three special privileges. This, however, does not mean that Muslims were favored with only three privileges, because the Prophet was informed of the characteristics of his nation at intervals, so he would communicate the revelation that he received as occasion arose. The first of these privileges is that Muslims stand in prayer in rows in the same way the angels stand before Allah. They complete the front row first then the one behind it and so on, as explicitly stated in the following Hadīth cited in Sunan Abu Dawūd and other compilations: ''Would you not make rows as the angels make rows before their Lord?'' We (the Companions) asked: ''O Messenger of Allah, how do the angels make rows before their Lord?'' He said: ''They complete the first rows first and they stand close to each other in each row.'' This is different from the practice of previous nations who used to stand in prayer randomly. The second of these privileges is that the whole earth is made a place for Muslims to prostrate on and its soil is good to use for purification. Hence, a Muslim may pray anywhere when the prayer time is due. This is a facilitation and alleviation from Allah to Muslims, contrary to previous nations who had to pray at houses of worship like churches and synagogues. In one of the versions of the present Hadīth, as narrated by Ahmad, the Prophet says: ''and those who were before me would only pray in their churches.'' Another narration says: ''and none of the prophets would pray until he reached his prayer niche.'' Excluded from the broad indication of this Hadīth are certain places which are forbidden to pray in, such as toilets, cemeteries, the resting places of camels, and impure spots. Part of this second privilege is that the soil is made for Muslims a means to purify themselves with. This is a reference to dry ablution, an option that is valid only when water is unavailable. Proof of this is in the Qur'anic verse: {And if you find no water, then seek clean earth} [Sūrat An-Nisā': 43]. Muslim scholars unanimously agreed upon the permissibility of performing dry ablution when water is unavailable or when a person fears he would be harmed by the use of water. The third privilege is not mentioned in this Hadīth; however, it is mentioned in the narration of An-Nasā'i from Abu Mālik who is one of the narrators of Muslim's version of this Hadīth. He says: ''And I was given these verses at the end of Sūrat al-Baqarah from a treasure under the Throne, from which no one before me was given nor anyone after me will be given.''

تَفْضِيل نَبِيِّنا -صلى الله عليه وسلم- على سائر الأنبياء، وخصائصُه كثيرة، صنِّفت فيها الكتب، ولعلَّ أوسعها "الخصائص الكبرى" للسيوطي. فيه أن هذه الأُمَّة خَير الأُمَم، حيث إن الله تعالى خَصها بخصائص لم تكن في الأُمَمِ السابقة. فيه اصْطِفَاف الملائكة عند قيامهم لطاعة ربهم. الاقتداء بأفعال الملائكة في صلاتهم وتعبُّداتهم. فيه أنَّ الأرض كلَّها جُعِلت للنبي -صلى الله عليه وسلم- ولأمَّته مسجدًا، فمن أدركته الصلاة في أي موضع صلى فيه، غير المواضع المنهي عن الصلاة فيها. فيه أنَّ الله تعالى يسَّر أمْرَ هذا النبيِّ الكريمِ، وَأَمْرَ أمَّته، فجعَل له صعيدَ الأرض طهورًا؛ فقال: "وجعلت تُربتها لنا طهورًا؛ إذا لم نجد الماء". أنَّ الأصل في الأرض الطهارة؛ فتجوزُ الصلاة فيها، والتيمُّم منها. أنه لا يصح التيمم مع وجود الماء. فيه دليل على أنَّ التيمُّم رافعٌ للحدث كالماء؛ لاشتراكهما في الطهورية.

Details...