Hadeeth

Back to Index...

1526 كنا لا نعد الكدرة والصفرة بعد الطهر شيئًا
After becoming pure, we did not consider turbid and yellowish discharges to be of any significance

عن أم عطية، نُسيبة بنت الحارث الأنصارية رضي الله عنها قالت: «كنا لا نعد الْكُدْرَة وَالصُّفْرَة بعد الطهر شيئًا».

Umm ‘Atiyyah Nusaybah bint al-Hārith al-Ansāriah (may Allah be pleased with her) reported: After becoming pure (from menstruation), we did not consider turbid and yellowish discharges to be of any significance.

صحيح - ( رواه أبو داود بهذا اللفظ، ورواه البخاري بدون زيادة (بعد الطهر) ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari with a similar wording]

نقلت أم عطية رضي الله عنهما سنة نبوية تقريرية فيما يخرج من أرحام النساء من دماء فقالت رضي الله عنها : "كنا لا نعد الكدرة" أي: ما هو بلون الماء الوسخ الكدر. و"الصفرة" هو: الماء الذي تراه المرأة كالصديد يعلوه اصفرار. "بعد الطهر" أي بعد رؤية القصة البيضاء والجُفُوف. "شيئا" أي لا نعده حيضا، وقولها: " كنا:" أشهر الأقوال فيها أنها تأخذ حكم الرفع إلى النبي صلى الله عليه وسلم ؛ لأن المراد كنا في زمانه صلى الله عليه وسلم مع علمه، فيكون تقريرا منه، وهو دليل على أنه لا حكم لما ليس بدم غليظ أسود يعرف، فلا يعد حيضا، بعد الطهر، وللطهر علامتان: الأولى: القَصَّة، قيل: إنه شيء كالخيط الأبيض، يخرج من الرحم بعد انقطاع الدم. الثانية: الجفوف، وهو أن يخرج ما يحشى به الرحم جافا. ومفهوم قولها: "بعد الطهر" أن الصفرة والكدرة في أيام الحيض تعتبر حيضا.
Umm ‘Atiyyah (may Allah be pleased with her) reported one of the tacit approvals from the Sunnah regarding the blood that women discharge from their wombs. She said that after the monthly menses is over, they did not consider as menstrual blood any turbid discharge, i.e. what resembles dirty turbid water, and any yellowish discharge, which is similar to pus in color. The pronoun 'we' used in her statement, according to the scholars' most prominent opinion, takes the ruling of being attributed to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) because she meant to say: we used to do so during the lifetime of the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) and with his knowledge, so this entails his approval. It is a proof that what is not thick dark blood is not considered menses after the end of menses. The end of menses has two signs: 1. "Qassah": a discharge that resembles a white thread and comes out of the womb after cessation of menstrual blood. 2. "Jufūf": dryness such that when something is inserted in the womb it comes out dry. What is understood from her words 'after becoming pure' is that the yellowish and turbid discharges during the days of the menses are considered part of the menses.

الماء الذي ينزل من فرج المرأة -بعد الطهر من الحيض- لا يعتبر ولو كان فيه الكدرة والصفرة المكتسبة من الدم . أما إذا كان نزول هذه الكدرة والصفرة زمن الحيض والعادة فإنه يعتبر حيضاً؛ لأنه دم في وقته، إلا أنه ممتزج بماء . فيه الاحتجاج بالقاعدة الشرعية وهي قول الصحابي: كنا نفعل كذا على عهد النبي -صلى الله عليه وسلم-، فإن هذا له حكم المرفوع، ويحتج به .

Details...