Hadeeth

Back to Index...

1451 ما مِنْكُنَّ من امرأة تُقَدِّمُ ثَلاَثَة من الولد إلا كانوا حِجَابًا من النَّارِ
No woman among you loses three of her children to death except that they will screen her from Hellfire

عن أبي سعيد الخُدْرِي رضي الله عنه قال: جاءت امرأة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: يا رسول الله، ذهب الرجال بِحَدِيثِكَ، فاجْعَل لنَا من نَفْسِك يومًا نَأتِيكَ فيه تُعَلِّمُنَا مما عَلَّمَكَ الله، قال: «اجْتَمِعْنَ يَوَم كَذَا وكَذَا» فَاجْتَمَعْنَ، فأتَاهُنَّ النبي صلى الله عليه وسلم فَعَلَّمَهُنَّ مما عَلَّمَهُ الله، ثم قال: «ما مِنْكُنَّ من امرأة تُقَدِّمُ ثَلاَثَة من الولد إلا كانوا حِجَابًا من النَّارِ» فقالت امرأة: واثنين؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «واثنين».

Abu Sa‘īd al-Khudri (may Allah be pleased with him) reported: A woman came to the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) and said: "O Messenger of Allah, men have taken the biggest share of your company. So, kindly allocate a day to us to come to you so you would teach us from what Allah has taught you." He said: "Assemble on such-and-such day." They assembled and the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) came to them and taught them from what Allah had taught him and he then said: "No woman among you loses three of her children to death except that they will screen her from Hellfire." A woman said: "What about two?" Thereupon, the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "And two."

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

قالت امرأة للنبي صلى الله عليه وسلم : شغلك عنَّا الرجال الوقت كله، فأصبحنا لا نجد وقتا نَلقَاك فيه ونسألك عن ديننا، لملازمتهم لك سائر اليوم؛ فخُصَّنا معشر النساء بيوم نَلقَاك فيه لتُعَلِّمَنا فيه أمور ديننا، فخَصص النبي صلى الله عليه وسلم لهنَّ يوما يجتمعن فيه، فاجتمعت النسوة في اليوم الذي خَصَّه النبي صلى الله عليه وسلم لهُنَّ، فأتاهن فعلمهن مما علمه الله مما يحتجن إليه من العلم، ثم بَشَّرهن أنه ليس مِنْهنَّ امرأة يموت لها ثلاثة من أولادها ذكوراً أو إناثاً فتقدمهم للدار الآخرة صابرة محتسبة إلا كان مُصابها فيهم وقاية لها من النَّار وإن استوجبتها بذنوبها، فقالت امرأة: وإن مات لها اثنان، هل لها أجْر من مات لها ثلاثة من الولد؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : وكذلك إن مات لها اثنان من الولد، فأجْرُها أجْرُ من مات لها ثلاثة من الولد.
A woman said to the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him): Men have taken up all of your time, leaving us no time to ask you about our religious affairs, as they accompany you all day long. So, make a special day for us as women, wherein we can meet with you and you teach us our religion. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) thus, made a special day for them to gather, and the women gathered on that day. Then he came to them and taught them the knowledge they were in need of from what Allah had taught him. After that he gave them the glad tidings that any woman who has three children – male or female – that pass away, preceding her to the Hereafter, and she is patient and anticipates the reward from Allah, her calamity concerning them will be a protection for her from Hellfire, even if she deserves it due to her sins. A woman then said: Even if only two died, will she still have the reward of the one whose three children died? The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: Yes, even if only two of her children died, her reward will be the same.

أولاد المسلمين في الجنَّة؛ لأنه يبعد أن الله تعالى يَغفر للآباء بفضل رحمته للأبناء، ولا يرحم الأبناء، بل كتاب الله تعالى ناطق بذلك، قال تعالى: (والذين أمنوا واتبعتهم ذريتهم بإيمان ألحقنا بهم ذريتهم). البشارة بالجنَّة لمن فَقَدَت ثلاثة أو اثنين من أولادها. على قَدْرِ المصيبة يكون الأجر. ينبغي على العالم تنبيه المتعلم على أمور هو بحاجتها أكثر من غيرها، فها هو رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يحث النساء على الصبر عند فَقْد الأولاد؛ لأنهن يكثرن النياحة، ويظهرن الجَزع أكثر من الرجال. تواضع النبي -صلى الله عليه وسلم- واستجابته لطلب المرأة وحرصه على تعليم النساء ما يَخصُهن من الأمور. تعليم المرأة ما ينفعها مشروع، بشرط عدم الخلوة، والبُعد عن أسباب الفتنة. جواز تخصيص يوم لتعليم النساء. رغبة نساء الصحابة -رضي الله عنهن- وحرصهن لأخذ العلم. حق المرأة في العلم، فإنها مُكلفة شرعاً، والعلم واجب عليها ليصلح به أمر دينها، ودنياها وتكون عضواً صالحا ًونافعاً في المجتمع.

Details...