Hadeeth

Back to Index...

145 سألت ابن عباس عن المتعة ؟ فأمرني بها، وسألته عن الهدي؟ فقال: فيه جزور، أو بقرة، أو شاة، أو شرك في دم، قال: وكان ناس كرهوها
I asked Ibn ‘Abbās about Hajj Tamattu‘. He ordered me to perform it. I asked him about the Hady (sacrifice), and he said: You have to slaughter a camel, a cow, a sheep, or you may share the Hady with others. It seemed that some people disliked it

عن أبي جَمرة -نصر بن عمران الضُّبَعي- قال: «سألت ابن عباس عن المُتْعَةِ؟ فأمرني بها، وسألته عن الهَدْيِ؟ فقال: فيه جَزُورُ، أو بقرةٌ، أو شَاةٌ، أو شِرْكٌ في دم، قال: وكان ناس كرهوها، فنمت، فرأيت في المنام: كأن إنسانا ينادي: حَجٌّ مَبْرُورٌ، ومُتْعَةٌ مُتَقَبَّلَةٌ. فأتيت ابن عباس فحدثته، فقال: الله أكبر! سُنَّةُ أبي القاسم صلى الله عليه وسلم ».

Abu Jamrah Nasr ibn ‘Imrān Ad-Duba‘i reported: I asked Ibn ‘Abbās about Hajj Tamattu‘. He ordered me to perform it. I asked him about the Hady (sacrifice), and he said: "You have to slaughter a camel, a cow, a sheep, or you may share the Hady with others." It seemed that some people disliked it. I slept and dreamed that a person was announcing: ‘May Allah accept your pilgrimage and accept your Hajj Tamattu‘.' I went to Ibn ‘Abbās and narrated it to him. He said: ‘Allah is the Greatest. That is the Prophet's Sunnah.'"

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

سأل أبو جمرة ابن عباس رضي الله عنهما عن التمتع بالعمرة إلى الحج، فأمره بها، ثم سأله عن الهدي المقرون معها في الآية في قوله تعالى {فمن تمتع بالعمرة إلى الحج فما استيسر من الهدي}، فأخبره أنه جزور، وهي أفضله، ثم بقرة، ثم شاة، أو سُبع البدنة أو البقرة، أي: أن يشترك مع من اشتركوا فيهما للهدي أو الأضحية، حتى يبلغ عددهم سبعة. فكأن أحدا عارض أبا حمزة في تمتعه، فرأى هاتفا يناديه في المنام "حج مبرور، ومتعه متقبلة" فأتى ابن عباس رضي الله عنهما ؛ ليبشره بهذه الرؤيا الجميلة، ولما كانت الرؤيا الصالحة جزءا من أجزاء النبوة، فرح ابن عباس رضي الله عنهما بها واستبشر أن وفقه الله تعالى للصواب، فقال: الله أكبر، هي سنة أبى القاسم صلى الله عليه وسلم .
Abu Jamrah asked Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with both of them) about Hajj Tamattu‘, and so he ordered him to do it. Then, he asked him about the Hady associated with it, as it was mentioned in the Qur'an: {Whoever performs ‘Umrah [during the Hajj months] followed by Hajj [offers] what can be obtained with ease of sacrificial animals} [Al-Baqarah: 196]. He replied: "You have to slaughter a camel, a cow, a sheep, or one-seventh of a camel or cow." i.e. share the Hady with others. It seems that someone had opposed Abu Jamrah regarding Tamattu‘, so he saw in his dream that someone was announcing: "May Allah accept your Hajj and accept your Hajj Tamattu‘." He went to Ibn ‘Abbās and narrated to him this beautiful vision. Since good visions are considered one part of prophet-hood, Ibn ‘Abbās (may Allah be pleased with him) was pleased with it. He considered it glad tidings that Allah guided him to what was correct. He thus said: "Allah is the Greatest. That is the Prophet's Sunnah."

حرص السلف على نشر العلم. جواز التمتع والإتيان بالعمرة في أشهر الحج. فضيلة ابن عباس -رضي الله عنهما-، حيث أفتى بموافقة السنة مع وجود المخالفين له. المراد بالهدي المذكور في قوله -تعالى-: {فما استيسر من الهدي} البدنة أو البقرة، أو الشرك فيهما أو الشاة. الاستئناس بالرؤيا فيما يقوم عليه الدليل الشرعي؛ تأييدا بها، لأنها عظيمة القدر في الشرع، وجزء من ستة وأربعين جزءا من النبوة، قال ابن دقيق العيد: هذا الاستئناس والترجيح لا ينافي الأصول. الفرح بإصابة الحق، والاغتباط به؛ لأنه علامة التوفيق. التكبير عند التعجب: سواء كان للفرح بالواقع أو إنكاره. جواز تكنية النبي -صلى الله عليه وسلم- في مقام الخبر عنه دون ندائه به.

Details...