Hadeeth

Back to Index...

1449 ما مِنْكُمْ من أحَدٍ إلا وقد كُتِبَ مَقْعَدُه من النَّار ومَقْعَدُه من الجنَّة
There is none among you except that his seat in Paradise or in Hell is decreed

عن علي رضي الله عنه قال: كُنَّا في جَنَازة في بَقِيعِ الغَرْقَدِ، فَأتَانَا رسول الله صلى الله عليه وسلم فَقَعَدَ، وَقَعَدْنَا حَوْلَه ومعه مِخْصَرَةٌ فَنَكَّسَ وجعل يَنْكُتُ بِمِخْصَرَتِهِ، ثم قال: «ما مِنْكُمْ من أحَدٍ إلا وقد كُتِبَ مَقْعَدُه من النَّار ومَقْعَدُه من الجنَّة» فقالوا: يا رسول الله، أفلا نَتَّكِلُ على كِتَابِنَا؟ فقال: «اعملوا؛ فَكلٌّ مُيَسَّرٌ لما خُلِقَ له...» وذكر تمام الحديث.

‘Ali (may Allah be pleased with him) reported: "We were attending a funeral at Baqī‘ aI-Gharqad (Muslim cemetery in Madīnah). The Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) came to us and sat down, and we sat down around him. He had a small stick in his hand. He lowered his head and started scraping the ground with the stick, then said: "There is none among you, except that his seat in Paradise or in Hell is decreed." They said: "O Messenger of Allah, should we depend on what has been decreed for us?" The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "Exert the effort, for everyone will find it easy to do such deeds that will lead him to what he was created for..." Then he mentioned the rest of the Hadīth.

صحيح - ( متفق عليه ). Sahih/Authentic. [Al-Bukhari and Muslim]

كان الصحابة رضي الله عنهم في جنازة أحدهم في مَقبرة أهل المدينة، فقَعَد النبي صلى الله عليه وسلم بين أصحابه، وكان بيده عصا، فنَكَّس رأسه وطأطأه إلى الأرض كالمتفكر المهموم، وجعل ينكش الأرض بالعصا، ثم قال: إن الله تعالى قد كتب مقادير الناس وكتب مقاعدهم في الجنَّة وفي النَّار. فلما سمعوا ذلك من النبي صلى الله عليه وسلم قالوا: ما دام أنه قد سبق القضاء والقدر؛ بأن الشقي شقي، وأن السعيد سعيد، وأن الذي في الجنة في الجنة، والذي في النار في النار، فما دام الأمر كذلك، ألا نترك العمل؛ لأنه لا فائدة في السعي، فإن كل شيء مكتوب ومُقدر. فأجابهم بقوله: اعملوا ولا تتكلوا على ما قَدَّره الله من خير أو شرٍّ، بل اعملوا بمقتضى ما أمرتم به وانتهوا عما نُهيتم عنه، فإن الجنة لا تأتي إلا بعمل والنار لا تأتي إلا بعمل، فلا يدخل النار إلا من عمل بعمل أهل النار، ولا يدخل الجنة إلا من عمل بعمل أهل الجنة، فَكلٌّ مُيَسَّرٌ لما خُلِقَ له من خَيْرٍ أو شَرٍّ، فمن كان من أهل السعادة يسره الله لعمل أهل السعادة، ومن كان من أهل الشقاوة يسره الله لعمل أهل الشقاوة.
The Companions (may Allah be pleased with him) were attending the funeral of one of them in the cemetery of the people of Madīnah. The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sat among them with a stick in his hand. He lowered his head towards the ground, as if he was thinking deeply and greatly concerned about something. He started to scratch the ground with the stick, then said that Allah, the Almighty, has decreed the fates of people and determined their seats in Paradise and Hell. When the Companions heard that, they said: If the fate of those who will be wretched and those who will be prosperous, those who will be in Paradise and those who will be in Hell, has already been predetermined and decreed, why should we not give up doing good deeds; for exerting effort is useless, given the fact that everything is decreed and predestined? The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) answered that they should work hard and not rely upon the good and evil which Allah has predestined. Instead, they have to do what they are commanded to do, and refrain from what they are forbidden from doing. Indeed, Paradise and Hell are attained by people's deeds; those who do the deeds of the people of Paradise shall enter Paradise, and those who do the deeds of the people of Hell shall enter Hell. Everyone will find it easy to do such deeds that lead him to what he was created for, be it good or evil. Therefore, whoever is decreed to be among the prosperous, Allah will lead him to do the deeds of the prosperous, and whoever is decreed to be among the wretched, Allah will lead him to do the deeds of the wretched.

استحباب الموعِظة على القبر. جواز القعود في المقبرة بشرط أن لا يؤذوا الأموات بجلوسهم على قبورهم. إثبات القدر، وأن كل شيء مكتوب ومقدر قبل أن يقع، وإثبات الإرادة للإنسان، وأن ما يريده ويفعله يقع موافقًا لإرادة الله -تعالى-. الله -عز وجل- يُيَسِّر من سبق في علمه أنه من أهل السعادة إلى عمل أهل السعادة، ومن كان من أهل الشقاوة يُيَسِّره لعمل أهل الشقاوة. لا يجوز الاحتجاج بالقدر على المعاصي، وذلك لأن العبد ما كان يعلم قبل عمله ما سيكون، ولكن باختياره وفعله ظهر له ما كان قد سبق في عِلم الله -تعالى-.

Details...