Hadeeth

Back to Index...

1436 أن في الكتاب الذي كتبه رسول الله صلى الله عليه وسلم لعمرو بن حزم: أن لا يمس القرآن إلا طاهر
It was mentioned in the letter that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) sent to ‘Amr ibn Hazm that no one should touch the Qur'an unless he is pure

عن عبد الله بن أبي بكر بن حزم، أن في الكتاب الذي كتبه رسول الله صلى الله عليه وسلم لعَمْرو بن حَزْم: «أن لا يَمَسَّ القرآن إلا طَاهر».

‘Abdullāh ibn Abi Bakr ibn Hazm reported that it was mentioned in a letter that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) sent to ‘Amr ibn Hazm that: "No one should touch the Qur'an unless he is pure."

صحيح - ( رواه مالك والدارمي ). Sahih/Authentic. [Maalik]

معنى الحديث: "في الكتاب الذي كَتَبَه رسول الله صلى الله عليه وسلم لعمرو بن حَزْم" أي أن النبي صلى الله عليه وسلم كتب كتابا لعمرو بن حَزْم عندما كان قاضيا على نجران، كتب له كتابا مُطَوَّلا فيه كثير من أحكام الشريعة، كالفرائض والصدقات والديات، وهو كتاب مشهور تلقته الأُمُّة بالقبول. "أن لا يَمَسَّ القرآن إلا طَاهر" المراد بالمس هنا: أن يُباشره بيده من غير حائل، وبناء عليه: فإن تناوله من وراء حائل مُنفصل عنه كما لو حمله في كِيس أو شنطة أو قَلَّب صفحاته بِعُود ونحوه لم يدخل في النهي لعدم حصول المَسُّ. والمراد بالقرآن هنا: ما كُتب فيه القرآن، كالألواح والأوراق والجلود، وغير ذلك، وليس المراد به الكلام؛ لان الكلام لا يُمَس بل يُسْمَع. و " إلا طَاهر" هذا اللفظ مشتَرَك بين أربعة أمور: الأول: المراد بالطاهر المسلم؛ كما قال تعالى : {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ}. الثاني: المراد به الطاهرُ من النجاسة؛ كقوله صلى الله عليه وسلم في الهرَّة: "إنَّها ليست بنجس". الثالث: المراد به الطَّاهرُ من الجنابة. الرابع: أنَّ المراد بالطَّاهر المتوضئُ. كل هذه المعاني للطهارة في الشَّرع محْتَمِلَة في المراد من هذا الحديث، وليس لدينا مرجِّح لأحدها على الآخر، فالأولى حَمْلُهَا على ما فهمه الصحابة -رضوان الله عليهم-، وهو المُحْدِث حدثًا أصغر؛ وهو موافق لما ذهب إليه الجمهور، ومنهم الأئمة الأربعة وأتباعهم، وهو الاحتياط والأولى.
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) sent a letter to ‘Amr ibn Hazm when the latter was the judge in Najrān. It was a long letter that contained many of the Shariah rulings, such as the rulings on inheritance, Zakah and charity, and blood money. It is a well-known text that was accepted by Muslim scholars as authentic. "No one should touch the Qur'an unless he is pure': touch here means touching it directly without a barrier. Accordingly, holding the Qur'an with a separating medium, such as carrying it in a bag or case or turning its pages with a stick, is not included in this prohibition because there is no direct touch. The 'Qur'an' here refers to what the Qur'an is written on, such as boards, papers, parchments and the like. It does not mean 'speech' (verbal Qur'an), because speech is not touched; rather, it is heard. The word 'pure' has four possible interpretations. It may refer to: 1. The Muslim, as Allah says: {Indeed the polytheists are unclean/impure.} [Sūrat At-Tawbah: 28] 2. The person free of impurity, like when the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said about the cat: "It is not impure." 3. The one pure from Janābah. 4. The one who performed ablution. All of these meanings of ‘pure’, according to Shariah, are possibly meant here in this Hadīth. There is no evidence to hold any of them preponderant over the others. Therefore, it is preferable to adopt the last meaning, which refers to the 'pure' as someone who has performed ablution to purify himself of minor Hadath (urinating, defecating, passing gas, sleeping). This is more certain than the other possible meanings and it is in agreement with the opinion of the majority of scholars, including the four Imāms and their followers, and it is also the safer choice.

في الحديث تعظيمُ القرآن، وأنَّه يجبُ احترامه، فلا يجوزُ مَسُّ المصحف بنجاسة، ولا يُجعَل في مكانٍ لا يليق؛ إمَّا لنجاستِهِ، وإمَّا بجانب صور، أو تعلق آياته بجانب صور، أو يُتْلَى في مكانِ لهوٍ أو عند الأغاني، أو عند أحدٍ يشرب الدخان، أو في مكان لغَطٍ وأصواتٍ، ونحو ذلك ممَّا يعرِّض كتاب الله -تعالى- للإهانة. وجوب الوضوء عند إرادة مَسِّ المصحف. ظاهر عموم الحديث شامل للصغير المميز، والراجح خلاف ذلك لوجود المشقة في إلزامهم بالوضوء، ولأنهم غير مُكَلَّفين، فأُبيح لهم مَسُّه لحاجة التعليم.

Details...