1435
من غسل الميت فليغتسل، ومن حمله فليتوضأ
The one who washes the dead should take a bath, and the one who carries him should perform ablution
عن أبي هريرة رضي الله عنه : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «مَنْ غَسَّل الميـِّت فلْيَغْتَسلْ، ومَنْ حَمَلَه فلْيَتَوضَّأْ».
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "The one who washes the dead should take a bath, and the one who carries him should perform ablution."
صحيح - (
رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه وأحمد ).
Sahih/Authentic.
[Ibn Maajah]
يفيد الحديث في الجملة الأولى منه أن من قام بتغسيل ميت، سواء كان الميت صغيرًا أو كبيرًا، ذكرًا أو أُنثى، بحيث باشَر تغسيله بيده أو كان بينهما حائل، كخرقة كانت على يده أو قفاز: يستحب له الغُسل المعروف المشابه لغسل الجنابة.
وفي الجملة الثانية أفاد الحديث الأمر بالوضوء من حمل الميت، ويُفَسَّر الوضوء هنا بغسل اليدين فقط، أو بأن يكون أمره صلى الله عليه وسلم متجها لمن أراد أن يحمل الميت حتى يكون مستعداً للصلاة عليه، ولم يُحمل الحديث هنا على ظاهره لعدم وجود أحد من أهل العلم يقول بوجوب الوضوء من حمل الميت.
The first sentence of the Hadīth indicates that it is recommended for a person who washes a dead body to take a ritual bath similar to the one performed to remove ritual impurity. This applies regardless of whether the dead person was young or adult and male or female and whether the person who washed the body touched the dead body directly with their hand or with a medium like a rag or a glove. The second sentence of the Hadīth instructs the one who carries the dead to perform ablution. Ablution, here, merely means washing the hands. Another interpretation suggests that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) meant that those who want to carry the dead should have performed ablution beforehand in order to be ready for the funeral prayer. The Hadīth cannot be interpreted at its face value because none of the scholars ever said that it is compulsory to perform ablution for those who carry a dead person.
استحباب الغُسْل على من غسَّل ميتًا كله أو بعضه.
مشروعية الوضوء لمن أراد حَمْل الميت؛ ليكون مستعدا للصلاة عليه.
مشروعية تغسيل الأموات، وهو فرض على الكفاية.
وجوب الوضوء للصلاة على الميت.
مشروعية الاستعداد للعبادة قبل أن يباشرها الإنسان.
Details...
|