Hadeeth

Back to Index...

1431 أن النبي صلى الله عليه وسلم قبل بعض نسائه، ثم خرج إلى الصلاة ولم يتوضأ
The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) kissed some of his wives, and then went out for prayer without making ablution

عن عروة، عن عائشة رضي الله عنها مرفوعاً: «أن النبي صلى الله عليه وسلم قَبَّلَ بعض نسائه، ثم خرج إلى الصلاة ولم يتوضَّأ»، قال: قلت: من هي إلا أنت؟ فَضَحِكت.

‘Urwah reported that ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) said: “The Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) kissed some of his wives, and then went out for prayer without making ablution.” ‘Urwah said to her: "Who is she, if not you?" So she laughed.

صحيح - ( رواه الترمذي وأحمد وأبو داود والنسائي في الكبرى وابن ماجه ). Sahih/Authentic. [Ibn Maajah]

تخبر عائشة رضي الله عنها في هذا الحديث، أنه صلى الله عليه وسلم قَبَّلَ إحدى زوجاته، ثم ذهب إلى الصلاة ولم يتوضأ. ثم إن عروة -رضي عنه الله- وهو الراوي عن عائشة رضي الله عنها تَفَطَّن لهذا الأمر وعلم بأن الزوجة المبهمة في الحديث هي عائشة رضي الله عنها فلما أخبرها بذلك ضَحِكَت رضي الله عنها إقرارا منها على فهمه. "ولم يتوضأ" وهذا هو الأصل: أن مسَّ الرجل زوجته أو تقبيلها لا ينقض الوضوء مطلقا، سواء كان بشهوة أو بغير شهوة؛ لأن الأصل سلامة الوضوء وسلامة الطهارة، فلا يجوز القول بأنها منتقضة بشيء إلا بحجة قائمة لا معارض لها، وليس هنا حجة قائمة تدل على نقض الوضوء بلمس المرأة مطلقًا والأصل بقاء الطهارة، أما قوله تعالى : (أو لامستم النساء) فالصواب في تفسيرها: أن المراد به الجماع وهكذا القراءة الأخرى "أو لمستم النساء" فالمراد بها الجماع، كما قال ابن عباس وجماعة من أهل العلم. ولأن الغالب في تقبيل الرجل زوجته يكون عن شهوة، فدل ذلك على أن مسَّ المرأة بشهوة لا ينقض الوضوء، إلا إذا صاحب ذلك إنزال، فهنا ينتقض الوضوء بسبب الإنزال.
In this Hadīth, ‘Ā’ishah (may Allah be pleased with her) says that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) kissed one of his wives, then he went to prayer without performing ablution. 'Urwah who narrated the Hadīth from ‘Ā’ishah recognized that the anonymous wife was ‘Ā’ishah herself. When he remarked that, she laughed in confirmation of his correct perception. That the Prophet did not make a new ablution indicates that touching or kissing one's wife does not invalidate one's ablution, whether with lust or without. The original state is the validity of one's ablution, which does not become invalid, unless there is an indisputable proof. There is no such proof on the termination of the state of ablution at all when touching one's wife. As for the Qur'anic reference to touching women, it means having sexual intercourse with one's wife, according to Ibn ‘Abbās and a group of scholars. Since kissing one's wife is mostly with lust, this indicates that touching one's wife with lust does not terminate one's ablution. The ablution is terminated only when kissing or touching is accompanied with ejaculation.

ظاهر الحديث يدل على أن تقبيل المرأة ولمسها لا ينقض الوضوء، وهو الأصل، والحديث مقرر لهذا الأصل من عدم الوجوب. فيه جواز الإخبار بالأمور الخاصة بين الزوجين من غير تعرض لكيفيته إذا كان لمصلحة كتعليم جاهل أو نحو ذلك. ولا يعتبر هذا من الإفشاء المنهي عنه. فِطْنَة عروة بن الزبير -رحمه الله-.

Details...