Hadeeth

Back to Index...

1429 إذا توضأ أحدكم ولبس خفيه فليمسح عليهما، وليصل فيهما، ولا يخلعهما إن شاء إلا من جنابة
If one of you makes ablution and then wears his leather socks, then let him wipe over them (in his next ablution) and pray while having them on without taking them off, except if he becomes in the state of Janābah

عن عمر -موقوفا- وعن أنس رضي الله عنه مرفوعا: «إذا توضأ أحدكم ولبِس خُفَّيْه فَلْيَمْسَحْ عليهما، وليُصَلِّ فيهما، ولا يخلعْهُما إن شاء إلا من جَنابة».

‘Umar and Anas (may Allah be pleased with both of them) reported that the Prophet (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "If one of you makes ablution and then wears his leather socks, then let him wipe over them (in his next ablution) and pray while having them on without taking them off, except if he becomes in the state of Janābah." The report of ‘Umar is Mawqūf (the chain of narrators stops at his level without attribution to the Prophet), while the report of Anas is Marfū‘ (directly attributed to the Prophet).

صحيح - ( حديث عمر -رضي الله عنه-: رواه الدارقطني. حديث أنس -رضي الله عنه-: رواه الدارقطني ). Sahih/Authentic. [Ad-Daaraqutni]

إذا لبس المَرء خُفيه بعد أن توضأ، ثم بعد ذلك أحدث وأراد الوضوء، فله المسح عليه، ويصلي فيهما ولا ينزعهما، لما في ذلك من المشقة والحرج، بل له المسح عليهما، تيسيرًا وتخفيفا على هذه الأُمَّة؛ إلا إذا أجْنَب لزمه خَلع الخُف والاغتسال ولو كانت المدة باقية، وعلى هذا يكون المسح خاص في حال الوضوء فقط.
If someone wears his two leather socks after making ablution, then something nullifies his ablution and he wants to make ablution again, it is permissible for him to wipe over them, then pray in them and not take them off for that would be hard and difficult for him. Rather, he can wipe over them as a way of making things easy and alleviating hardship for this Ummah. However, if he becomes in the state of Janābah, in that case he must take them off and take a ritual bath even if there is time remaining for the period of wiping over them. Based upon this, wiping is only permitted when making ablution.

اشتراط الطهارة في المسح على الخفين، وأنه لا يجوز المسح عليهما إلا إذا لُبسَا بعد كمال الطهارة. دليل على أنه لا يجب المسح على الخفين، بل له خلعهما وغسل القدمين؛ لقوله: "إن شاء"، وحديث ثوبان في الأمر بالمسح عليهما محمول على الاستحباب أو الإباحة. ظاهر الحديث: جواز المسح من غير تقييد بمدة؛ لقوله: "ولا يخلعهما إن شاء إلا من جنابة" لكن هذا الإطلاق مُقَيد بأحاديث أُخرى، ومنها حديث علي، وصفوان -رضي الله عنهما- في توقيت المسح على الخفين، للمقيم المسحُ يومًا وليلةً وللمسافر ثلاثةَ أيام بلياليها. أن المسح على الخفين يختص بالحدث الأصغر لا الأكبر، أما الحدث الأكبر فلا يجوز المسح معه، بل لابد من خلع الخفين وغسل القدمين؛ لقوله: "إلا من جَنابة". مشروعية الصلاة في الخفين ونحوهما؛ لقوله: "وليصل فيهما"، وقد صح عنه -صلى الله عليه وسلم- أنه كان يصلي في نعليه.

Details...