1423
لا صلاة لمن لا وضوء له، ولا وضوء لمن لم يذكر اسم الله تعالى عليه
The prayer of a person who does not perform ablution is invalid, and the ablution of a person who does not mention the name of Allah is invalid
عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «لا صلاةَ لِمن لا وُضوءَ له، ولا وُضوءَ لِمن لم يَذْكر اسم الله تعالى عليه».
Abu Hurayrah reported that the Messenger of Allah (may Allah's peace and blessings be upon him) said: "The prayer of a person who does not perform ablution is invalid, and the ablution of a person who does not mention the name of Allah is invalid."
صحيح - (
رواه أبو داود وابن ماجه وأحمد ).
Sahih/Authentic.
[Ibn Maajah]
يخبر أبو هريرة رضي الله عنه في هذا الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه حكم بعدم صحة صلاة من لم يتوضأ، كما حكم بعدم صحة وضوء من لم يذكر اسم الله عليه، فلم يقل: بسم الله. قبل الوضوء، فالحديث نص في وجوب التسمية عند الوضوء، ومن تركها عمدا فوضوءه باطل، ومن توضأ بدون تسمية ناسيا أو جاهلا بالحكم الشرعي فوضوءه صحيح.
Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) reported that the Messenger of Allah (may Alla's peace and blessings be upon him) judged the prayer of a person who did not perform ablution to be invalid, and so is the ablution of a person who did not mention the name of Allah at its start. The Hadīth clearly states that that it is compulsory to mention Allah's name when beginning ablution. Therefore, intentionally leaving it invalidates one's ablution. However, leaving it out of ignorance or forgetfulness does not invalidate it.
الوضوء شرط من شروط صحة الصلاة.
ظاهر الحديث نفي صحة وضوء الذي لم يذكر اسم الله عليه متعمدا.
وجوب التسمية عند الوضوء مع الذكر، وسقوطها مع النسيان.
لم يرد في أذكار الوضوء شيء صحيح سوى التسمية قبله، والذكر الذي يكون عقب الانتهاء منه، وهو أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك وأن محمدًا عبده ورسوله.
Details...
|